Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Merkittävät tekijät vaikuttajan yritysyhteistyökumppanin valinnassa

Mäkinen, Annamari (2023)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Annamari.pdf (1.083Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Mäkinen, Annamari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitkä tekijät ovat merkittäviä vaikuttajille, kun he valitsevat yritysyhteistyökumppania yhteistöihin. Opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia, vaikuttajan näkökulmasta. Aihe muodostui vaikuttajamarkkinoinnin ympärille kirjoittajan oman kiinnostuksen sekä tämänhetkisen suositun markkinointitavan vuoksi. Aihealueen tutkiminen itse vaikuttajan näkökulmasta on tärkeää ja mielenkiintoista. Opinnäytetyön tutkimuksen pohjalta on tarkoitus saada myös yrityksille selkeämpi kuva, millaiset tekijät vaikuttajille ovat merkitseviä yrityksen toiminnassa ja yhteistöiden toteutuksissa. Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen kannalta on olennaista ymmärtää yrityksen näkökulmasta vaikuttajaa.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaikuttajamarkkinointia ja eri yhteistyö mahdollisuuksia yritysten kanssa. Teoria osuudessa syvennytään vaikuttajan ammattiin, kaupalliseen yhteistyöhön sekä pohditaan yrityksen, että vaikuttajan vastuullisuutta. Työn tietopohjana on hyödynnetty kirjallisuutta sekä verkkoartikkeleita vaikuttajamarkkinoinnista, vaikuttajista ja vastuullisuudesta.

Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ominaisuuksia itse vaikuttajat arvostavat yhteistyökumppani yrityksissä, sekä millä perustein vaikuttajat valitsevat yritysyhteistyökumppaninsa. Laadullisen tutkimuksen menetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Työssä haastateltiin naispuolisia lifestyle-vaikuttajia, jotka käyttävät markkinointikanavanaan Instagramia. Laadullisen tutkimuksen haastattelut suoritettiin kevään 2023 aikana. Teemahaastattelun vastausten avulla selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttajille merkitsevät yritysyhteistyökumppaneita valittaessa, löytyykö yhteistöiden syntymiselle esteitä ja kuinka vastuullisuus vaikuttaa heidän toimintaansa.

Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että merkittävimpiä tekijöitä yhteistöiden toteutuksessa vaikuttajille ovat yrityksen kanssa yhtenäinen arvomaailma, vastuullinen toiminta sekä arvostus vaikuttajan tekemää työtä kohtaan. Onnistuneen vaikuttajamarkkinoinnin pohjana on vaikuttajan ja yrityksen toimiva vuorovaikutus, arvostus ja yhteneväinen näkemys yhteistöiden toteutuksesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste