Terveysmatkailu lähikontaktista etävastaanottoon – asiakaskokemus Suomen syöpäsairaala Docrateen MyDocrates palvelusta
Ralli, Pia-Riitta (2023)
Ralli, Pia-Riitta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621937
Tiivistelmä
Suomalaisen terveysmatkailun arvolupaus on määritelty vuoden 2020 Terveysmatkailun tuotesuosituksissa: ”Tarjoamme nopean pääsyn hinta-laatusuhteeltaan erinomaiseen, korkealaatuiseen hoitoon turvallisessa ympäristössä – nyt ja tulevaisuudessa.” Digitaalisten työkalujen on tutkitusti nähty helpottavan kansainvälisten asiakkaiden palvelemista ja etäpalvelujen hyödyntämisestä on tulossa terveysmatkailuun uusi lisävaltti. Koska terveys ja hyvinvointi kiinnostavat ihmisiä enenevässä määrin niin digitaalisille terveyspalveluille on todellista kysyntää ja palveluntarjoajalta vaaditaan panostusta palveluiden kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakkaiden kokemuksia etävastaanotosta telelääketieteen avulla toteutettuna. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka uusi MyDocrates-portaalin käyttöönotto etälääketieteessä vaikuttaa terveysmatkailijoiden asiakaskokemukseen Suomen Syöpäsairaala Docrateella, tavoitteena saada tietoa vaikuttaako jokin yksittäinen tekijä asiakaskokemukseen ja NPS-suositteluindeksiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselytutkimuksena ruotsalaisille Syöpäsairaala Docrateen potilaille syksyllä 2022. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet etävastaanotto, telelääketiede, terveysmatkustaminen ja asiakaskokemus.
Aineisto analysoitiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelman avulla ja tutkimuksen perusteella digitaalinen terveysteknologian käyttö parantaa terveysmatkailun asiakaskokemusta. Iällä, sukupuolella tai hoidon rahoituksella ei ollut vaikutusta suositteluindeksiin, mutta kaikki ensikontaktiin tai lääkärin vastaanottoon liittyvät kokemukset vaikuttivat yhdessä käytetyn palvelun rekisteröitymisen helppouden ja käytettävyyden kanssa indeksiä vahvistavasti.
Tutkimuksella saavutetun tiedon perusteella Syöpäsairaala Docrateen profiloituminen kaiken ikäisten terveysmatkailupotilaiden hoitopaikaksi on kannattanut ja uusi MyDocrates -palvelu toimii fyysisen vastaanottokäynnin rinnalla erinomaisesti.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakkaiden kokemuksia etävastaanotosta telelääketieteen avulla toteutettuna. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka uusi MyDocrates-portaalin käyttöönotto etälääketieteessä vaikuttaa terveysmatkailijoiden asiakaskokemukseen Suomen Syöpäsairaala Docrateella, tavoitteena saada tietoa vaikuttaako jokin yksittäinen tekijä asiakaskokemukseen ja NPS-suositteluindeksiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselytutkimuksena ruotsalaisille Syöpäsairaala Docrateen potilaille syksyllä 2022. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet etävastaanotto, telelääketiede, terveysmatkustaminen ja asiakaskokemus.
Aineisto analysoitiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelman avulla ja tutkimuksen perusteella digitaalinen terveysteknologian käyttö parantaa terveysmatkailun asiakaskokemusta. Iällä, sukupuolella tai hoidon rahoituksella ei ollut vaikutusta suositteluindeksiin, mutta kaikki ensikontaktiin tai lääkärin vastaanottoon liittyvät kokemukset vaikuttivat yhdessä käytetyn palvelun rekisteröitymisen helppouden ja käytettävyyden kanssa indeksiä vahvistavasti.
Tutkimuksella saavutetun tiedon perusteella Syöpäsairaala Docrateen profiloituminen kaiken ikäisten terveysmatkailupotilaiden hoitopaikaksi on kannattanut ja uusi MyDocrates -palvelu toimii fyysisen vastaanottokäynnin rinnalla erinomaisesti.