Henkilöstön osallistaminen strategiatyöhön majoitusalan organisaatiossa
Ritala, Jarmo (2023)
Ritala, Jarmo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622186
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee dialogista strategiaprosessia majoitusalan yrityksessä. Toimeksiantajaorganisaation strategiatyö on käynnistynyt syyskuussa 2022. Strategiaprosessin tavoitteena on kirkastaa matkailukaupan visio ja kilpailukyvyn ylläpitäminen tulevina vuosina. Konkreettiset tavoitteet koko strategiatyölle liittyvät toimintaympäristön hahmottamiselle, liiketoiminnan nykytilan ymmärrykselle, matkailukaupan tavoitetilan täsmentämiselle ja kehitystoimenpiteiden linjaamiselle sekä toimeenpanolle. Strategiatyön keskeisiksi periaatteiksi on määritelty, että se on osallistava, läpinäkyvä, datavetoinen, haluttava, kirkas ja toteutettava.
Työn päätavoitteena on kehittää henkilöstön osallistamisen malli strategiatyössä. Alatavoitteina on testata mallia ja kerätä palautetta mallin myöhempää kehittämistä varten. Lisäksi alatavoitteena on osallistaa henkilöstöä hyödyntämään asiakasymmärrystä osana strategiatyötä. Opinnäytetyön päätavoitteeseen päästään, jos alatavoitteet täyttyvät.
Teoreettinen viitekehys käsittelee dialogista strategiaprosessia ja asiakastiedon monipuolista hyödyntämistä osana palveluiden kehittämistä. Strategiaprosessin osalta syvennytään aiheeseen vertailemalla perinteisen ja rationaalisen strategiatyön eroavaisuuksia ja lisäksi edetään erilaisien strategiatyön muotojen kautta kohti vuorovaikutteista ja inhimillisempää strategiaa. Asiakasymmärryksellä ja asiakaskokemuksella on palveluliiketoiminnan kannalta suuri vaikutus asiakkaan suositteluhalukkuuteen ja halukkuuteen palata saman palveluntarjoajan pariin.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, sillä saadaan tutkittua ja kehitettyä tunnistettua ilmiötä iteratiivisesti. Toimintatutkimuksen mukaisesti tutkimus- ja kehittämistyön aikana on tehty suunnitelma, jota kehitetään havaintojen ja toimeenpanon edetessä. Suunnitelmaa kehitetään toimivammaksi ja tuloksia voidaan analysoida tutkimuksen edetessä. Opinnäytetyössä on toimintatutkimuksen ohella hyödynnetty valmiin aineiston analysointia, canvas-työskentelyä ja työpajatyöskentelyä.
Tutkimuksen lopputuloksena on kehitetty malli henkilöstön aktivoinnille, jota voidaan hyödyntää organisaation strategiatyössä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toteutuksessa ja prosessissa on onnistuttu ja opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet.
Työn päätavoitteena on kehittää henkilöstön osallistamisen malli strategiatyössä. Alatavoitteina on testata mallia ja kerätä palautetta mallin myöhempää kehittämistä varten. Lisäksi alatavoitteena on osallistaa henkilöstöä hyödyntämään asiakasymmärrystä osana strategiatyötä. Opinnäytetyön päätavoitteeseen päästään, jos alatavoitteet täyttyvät.
Teoreettinen viitekehys käsittelee dialogista strategiaprosessia ja asiakastiedon monipuolista hyödyntämistä osana palveluiden kehittämistä. Strategiaprosessin osalta syvennytään aiheeseen vertailemalla perinteisen ja rationaalisen strategiatyön eroavaisuuksia ja lisäksi edetään erilaisien strategiatyön muotojen kautta kohti vuorovaikutteista ja inhimillisempää strategiaa. Asiakasymmärryksellä ja asiakaskokemuksella on palveluliiketoiminnan kannalta suuri vaikutus asiakkaan suositteluhalukkuuteen ja halukkuuteen palata saman palveluntarjoajan pariin.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, sillä saadaan tutkittua ja kehitettyä tunnistettua ilmiötä iteratiivisesti. Toimintatutkimuksen mukaisesti tutkimus- ja kehittämistyön aikana on tehty suunnitelma, jota kehitetään havaintojen ja toimeenpanon edetessä. Suunnitelmaa kehitetään toimivammaksi ja tuloksia voidaan analysoida tutkimuksen edetessä. Opinnäytetyössä on toimintatutkimuksen ohella hyödynnetty valmiin aineiston analysointia, canvas-työskentelyä ja työpajatyöskentelyä.
Tutkimuksen lopputuloksena on kehitetty malli henkilöstön aktivoinnille, jota voidaan hyödyntää organisaation strategiatyössä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toteutuksessa ja prosessissa on onnistuttu ja opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet.