Opettajien kokemuksia lääkehoidon oppimisympäristöstä
Karhula, Olli; Kelahaara, Henri (2014)
Karhula, Olli
Kelahaara, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013846
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osana Metropolia Ammattikorkeakoulun Teho Pro-hanketta, joka aloitettiin vuonna 2011 ja loppui vuonna 2013. Teho Pro-hankkeessa kehitettiin oppimisympäristöjä, joista yksi on PharmaPro. Tämä oppimisympäristö koostuu kolmesta osa-alueesta: fyysisestä, digitaalisesta ja verkostomaisesta. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata opettajien kokemuksia lääkehoidon oppimisympäristöstä. Tavoitteena on kehittää lääkehoidon opetusta. Tätä työtä voidaan käyttää Teho Pro-hankkeen edistämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä Metropolia Ammattikorkeakoulun lääkehoidon opintojaksoja opettavilta opettajilta. Haastattelut suoritettiin vuonna 2014 helmikuun ja huhtikuun välisenä aikana. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset kuvataan kolmen osa-alueen kautta, jotka johdettiin analyysin avulla. Nämä alueet ovat fyysinen, digitaalinen ja verkostomainen osa-alue. Nämä osa-alueet kuvaavat oppimisympäristön eri käyttökokemuksia ja käytön laajuutta. Fyysisessä osa-alueessa kuvattiin uusien luokkatilojen ja niissä olevien tarvikkeiden ja opetusvälineiden käyttökokemuksia. Tulokset fyysiseltä osa-alueelta olivat positiivisia. Uusia lääkehoidon opetusluokkia käytetään lääkehoidon opettajien puolesta jatkuvasti.
Kokemukset digitaalisesta osa-alueesta käsittivät verkko-oppimisalustojen ja verkkotietokantojen käytöstä. Opettajat kokivat tarpeen teoriaopetuksen siirtämisen verkko-oppimisalustoille ja tarpeen lisäresursseille sekä lisääntyneelle yhteistyölle näiden alustojen materiaalien luomiselle. Verkostomainen osa-alue kuvasi kokemuksia kollegiaalisesta verkostoitumisesta ja ulkopuolisten verkostojen hyödyntämisestä. Opettajien kokemukset lääkehoidon substanssityöryhmästä olivat yleisesti positiivia, ja he kokivat sen toimivana. Substanssityöryhmien lopettaminen koettiin harmillisena. Yritysyhteistyön hyöty ja käyttö lääkehoidon opetuksessa koettiin ristiriitaisena. Tämä yhteistyö koettiin vähäiseksi, mutta sen lisääminen koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä Metropolia Ammattikorkeakoulun lääkehoidon opintojaksoja opettavilta opettajilta. Haastattelut suoritettiin vuonna 2014 helmikuun ja huhtikuun välisenä aikana. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset kuvataan kolmen osa-alueen kautta, jotka johdettiin analyysin avulla. Nämä alueet ovat fyysinen, digitaalinen ja verkostomainen osa-alue. Nämä osa-alueet kuvaavat oppimisympäristön eri käyttökokemuksia ja käytön laajuutta. Fyysisessä osa-alueessa kuvattiin uusien luokkatilojen ja niissä olevien tarvikkeiden ja opetusvälineiden käyttökokemuksia. Tulokset fyysiseltä osa-alueelta olivat positiivisia. Uusia lääkehoidon opetusluokkia käytetään lääkehoidon opettajien puolesta jatkuvasti.
Kokemukset digitaalisesta osa-alueesta käsittivät verkko-oppimisalustojen ja verkkotietokantojen käytöstä. Opettajat kokivat tarpeen teoriaopetuksen siirtämisen verkko-oppimisalustoille ja tarpeen lisäresursseille sekä lisääntyneelle yhteistyölle näiden alustojen materiaalien luomiselle. Verkostomainen osa-alue kuvasi kokemuksia kollegiaalisesta verkostoitumisesta ja ulkopuolisten verkostojen hyödyntämisestä. Opettajien kokemukset lääkehoidon substanssityöryhmästä olivat yleisesti positiivia, ja he kokivat sen toimivana. Substanssityöryhmien lopettaminen koettiin harmillisena. Yritysyhteistyön hyöty ja käyttö lääkehoidon opetuksessa koettiin ristiriitaisena. Tämä yhteistyö koettiin vähäiseksi, mutta sen lisääminen koettiin tärkeäksi.