Potilastietojen toisiokäytön huomioiminen potilastietojärjestelmäkehityksessä
Nuorala, Jatta (2023)
Nuorala, Jatta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722569
Tiivistelmä
Tiedolla johtaminen on sosiaali- ja terveysalan kansallisen uudistuksen kärkiaihe. Sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa käytetään tai tietojärjestelmäuudistuksien myötä tullaan käyttämään nykyaikaisia tietojärjestelmiä, joista voidaan entistä paremmin kerätä tietoa johtamisen tueksi. Asiakas- ja potilastietojärjestelmistä saatavaan tietoon pitää pystyä luottamaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotissa tietojärjestelmätoimittajan näkökulmasta vaikuttavat tiedon toisiokäytön laatuun ja luotettavuuteen. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla Apotissa työskenteleviä asiantuntijoita tiedolla johtamisen ja sovelluskehityksen yksiköistä. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti ja haastatteluun kutsutut olivat tutkittavan aihealueen todellisia asiantuntijoita. Haastatteluaineiston analyysin pohjalta järjestettiin työpaja, jossa kehitettiin toimintaohje Apotin kuvantamisen sovelluskehitystiimin käyttöön. Toimintaohjeessa kerrotaan järjestelmätoimittajalle ja asiakasorganisaatiolle kuuluvat vastuualueet onnistuneen tiedon raportointiprosessin näkökulmasta. Toimintaohjeessa on myös kerrottu mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta voidaan vähentää päällekkäistä työtä ja säästää resursseja myöhemmässä vaiheessa.
Tutkimuksessa selvisi, että tiivistä yhteistyötä tarvitaan eri sidosryhmien kanssa. Yhteistyötä pitää laajentaa sekä Apotin sisäisessä toiminnassa että eri yksiköiden välillä. Onnistunut asiakas- ja potilastietojärjestelmän jatkokehitys ottaa huomioon jo järjestelmään uutta toimintoa rakennettaessa tiedon toisiokäytön tarpeen yhdessä suunnitellen ja toteuttaen. Olennainen löydös tutkimuksessa oli, että kerättävän datan laatua voidaan parantaa, jos järjestelmätoimittajan järjestelmäkehitysprosessissa otetaan jokaisessa vaiheessa huomioon tiedon toisiokäytön tarve. Potilastietojärjestelmään syötettävän datan laatuun voidaan vaikuttaa huomioimalla myös koulutuksessa järjestelmään kertyneen datan toisiokäyttö. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää, kuinka Apotin asiakasorganisaatiossa käytetään raportoitua tietoa johtamisen tukena.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotissa tietojärjestelmätoimittajan näkökulmasta vaikuttavat tiedon toisiokäytön laatuun ja luotettavuuteen. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla Apotissa työskenteleviä asiantuntijoita tiedolla johtamisen ja sovelluskehityksen yksiköistä. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti ja haastatteluun kutsutut olivat tutkittavan aihealueen todellisia asiantuntijoita. Haastatteluaineiston analyysin pohjalta järjestettiin työpaja, jossa kehitettiin toimintaohje Apotin kuvantamisen sovelluskehitystiimin käyttöön. Toimintaohjeessa kerrotaan järjestelmätoimittajalle ja asiakasorganisaatiolle kuuluvat vastuualueet onnistuneen tiedon raportointiprosessin näkökulmasta. Toimintaohjeessa on myös kerrottu mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta voidaan vähentää päällekkäistä työtä ja säästää resursseja myöhemmässä vaiheessa.
Tutkimuksessa selvisi, että tiivistä yhteistyötä tarvitaan eri sidosryhmien kanssa. Yhteistyötä pitää laajentaa sekä Apotin sisäisessä toiminnassa että eri yksiköiden välillä. Onnistunut asiakas- ja potilastietojärjestelmän jatkokehitys ottaa huomioon jo järjestelmään uutta toimintoa rakennettaessa tiedon toisiokäytön tarpeen yhdessä suunnitellen ja toteuttaen. Olennainen löydös tutkimuksessa oli, että kerättävän datan laatua voidaan parantaa, jos järjestelmätoimittajan järjestelmäkehitysprosessissa otetaan jokaisessa vaiheessa huomioon tiedon toisiokäytön tarve. Potilastietojärjestelmään syötettävän datan laatuun voidaan vaikuttaa huomioimalla myös koulutuksessa järjestelmään kertyneen datan toisiokäyttö. Tulevaisuudessa olisi hyvä selvittää, kuinka Apotin asiakasorganisaatiossa käytetään raportoitua tietoa johtamisen tukena.