Z-sukupolven työntekijöiden organisaatioon sitoutuminen ja psykologinen sopimus
Heikkinen, Noora (2023)
Heikkinen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822810
Tiivistelmä
Työelämään on saapumassa uusi Z-sukupolvi, jolle on ominaista erilaiset arvot ja odotukset työelämää kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia ajatuksia Z-sukupolven työntekijöillä on organisaatioon sitoutumiseen liittyen ja millaiset tekijät vaikuttavat Z-sukupolven organisaatioon sitoutumiseen kohdeorganisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, miten Z-sukupolven työntekijät kokevat psykologisen sopimuksen kohdeorganisaatiossa ja kokevatko Z-sukupolven työntekijät, että heidän psykologisia sopimuksiansa olisi rikottu. Toimeksiantajana toimi tietoliikennekonserni. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin toimeksiantajan pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön Z-sukupolven työntekijät.
Teoreettinen viitekehys muodostui työelämän eri sukupolvista, organisaatioon sitoutumisesta sekä psykologisesta sopimuksesta. Tutkimuksen lähestymistapana toimi tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä laadullinen tutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Z-sukupolven työntekijää pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksiköstä. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin kevään 2023 aikana.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville Z-sukupolven työntekijöiden ajatuksia organisaatioon sitoutumiseen sekä organisaatioon sitoutumisen tekijöihin liittyen. Z-sukupolven työntekijät olivat valmiita sitoutumaan organisaatioonsa pidemmäksikin aikaa, jos organisaatiossa oli hyvät etenemismahdollisuudet ja työ oli mielekästä. Tärkeimmät organisaatioon sitoutumisen tekijät olivat etätyömahdollisuus, työn joustavuus sekä mahdollisuus kehittyä työssä ja edetä uralla. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että jokaisella haastateltavalla oli oma henkilökohtainen psykologinen sopimus. Haastateltavat tunnistivat annettuja lupauksia organisaation puolelta sekä omia odotuksia ja velvollisuuksia organisaatiota kohtaan. Haastateltavat kokivat yleisesti, että heidän psykologisia sopimuksiansa ei ollut rikottu.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeorganisaatiolle annettiin kehitysehdotuksia liittyen organisaatioon sitoutumiseen ja psykologiseen sopimukseen. Organisaatioon sitoutumisen näkökulmasta organisaation on hyvä tunnistaa Z-sukupolven toiveet liittyen työn joustavuuteen ja etenemismahdollisuuksiin organisaation sisällä. Psykologisen sopimuksen näkökulmasta organisaatiossa on tärkeintä avoin keskustelu työsuhteen odotuksista työntekijän ja organisaation välillä. Molemminpuolista keskustelua odotuksista tulisi pitää yllä säännöllisesti.
Teoreettinen viitekehys muodostui työelämän eri sukupolvista, organisaatioon sitoutumisesta sekä psykologisesta sopimuksesta. Tutkimuksen lähestymistapana toimi tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä laadullinen tutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Z-sukupolven työntekijää pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksiköstä. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus toteutettiin kevään 2023 aikana.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville Z-sukupolven työntekijöiden ajatuksia organisaatioon sitoutumiseen sekä organisaatioon sitoutumisen tekijöihin liittyen. Z-sukupolven työntekijät olivat valmiita sitoutumaan organisaatioonsa pidemmäksikin aikaa, jos organisaatiossa oli hyvät etenemismahdollisuudet ja työ oli mielekästä. Tärkeimmät organisaatioon sitoutumisen tekijät olivat etätyömahdollisuus, työn joustavuus sekä mahdollisuus kehittyä työssä ja edetä uralla. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että jokaisella haastateltavalla oli oma henkilökohtainen psykologinen sopimus. Haastateltavat tunnistivat annettuja lupauksia organisaation puolelta sekä omia odotuksia ja velvollisuuksia organisaatiota kohtaan. Haastateltavat kokivat yleisesti, että heidän psykologisia sopimuksiansa ei ollut rikottu.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeorganisaatiolle annettiin kehitysehdotuksia liittyen organisaatioon sitoutumiseen ja psykologiseen sopimukseen. Organisaatioon sitoutumisen näkökulmasta organisaation on hyvä tunnistaa Z-sukupolven toiveet liittyen työn joustavuuteen ja etenemismahdollisuuksiin organisaation sisällä. Psykologisen sopimuksen näkökulmasta organisaatiossa on tärkeintä avoin keskustelu työsuhteen odotuksista työntekijän ja organisaation välillä. Molemminpuolista keskustelua odotuksista tulisi pitää yllä säännöllisesti.