Perehdyttäminen etä- ja hybridityössä : hyvä käyttäjäkokemus perehdytyksessä.
Jokelainen, Kati (2023)
Jokelainen, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksen perusteella nostaa esiin niitä käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä, joihin etä- ja hybridimallilla toteutettavassa perehdytyksessä tulisi erityisesti keskittyä. Tutkimuskysymyksenä oli millainen perehdytyksen tulisi olla, jotta se antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen? Opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet ovat perehdytys, etätyö, hybridityö sekä käyttäjäkokemus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska sillä pyrittiin vastaamaan perehdytettävien tarpeeseen saada laadukasta perehdytystä etänä. Yksilöhaastatteluissa käytetiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää, ja haastattelun kohteina olivat henkilöt, joilla oli omakohtaista kokemusta etäperehdytyksestä. Kerätty materiaali analysoitiin sisällön analyysi menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kokemus perehdytyksestä voi olla hyvä, vaikka perehdytys ei kaikilta osin toteutuisikaan täysin optimaalisena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että huonosti suunnitellun perehdytyksen vaikutukset ulottuvat laajemmalle, kuin vain itse perehdytettävän kokemukseen. Yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitys nousi tutkimuksessa esiin merkittävänä voimavarana ja etäperehdytyksen onnistumisen tärkeänä tekijänä, kuten myös esihenkilön tuki ja huolehtiminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska sillä pyrittiin vastaamaan perehdytettävien tarpeeseen saada laadukasta perehdytystä etänä. Yksilöhaastatteluissa käytetiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää, ja haastattelun kohteina olivat henkilöt, joilla oli omakohtaista kokemusta etäperehdytyksestä. Kerätty materiaali analysoitiin sisällön analyysi menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kokemus perehdytyksestä voi olla hyvä, vaikka perehdytys ei kaikilta osin toteutuisikaan täysin optimaalisena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että huonosti suunnitellun perehdytyksen vaikutukset ulottuvat laajemmalle, kuin vain itse perehdytettävän kokemukseen. Yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitys nousi tutkimuksessa esiin merkittävänä voimavarana ja etäperehdytyksen onnistumisen tärkeänä tekijänä, kuten myös esihenkilön tuki ja huolehtiminen.