Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Teaching Inclusive Design: a manuscript for online course

Vuorinen, Maarit; Vuorinen, Maarit (2023)

 
Avaa tiedosto
Vuorinen_Maarit.pdf (18.32Mt)
Lataukset: 


Vuorinen, Maarit
Vuorinen, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822844
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Vuorinen Maarit
Työn nimi: Inklusiivisen suunnittelun opettamisesta. Verkkokurssin käsikirjoitus (EduKamu)
Tutkintonimike: Muotoilun maisteritutkinto, SAVONIA
Asiasanat: Inklusiivinen muotoilu, oppimisen muotoilu, palvelumuotoilu, käyttäjäkokemuksen muotoilu
Manzinin (2005) mukaan ihmiset kohtaavat arkielämässään usein sellaisia haasteita, jotka estävät heidän kokonaisvaltaista osallistumistaan yhteiskunnalliseen elämään. Ihmisten henkilökohtaiset kokemukset nojaavat kontekstuaaliseen käyttäjäkokemukseen, jotka usein jätetään huomioimatta. Tämä haaste ja näkökulma motivoivat tämän opinnäytetyön tekijää. Motivaatiotausta on peräisin myös kirjoittajan omasta henkilökohtaisesta elämästä, joka toimii viitekehyksenä tutkimuksen aikana.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on syventää ymmärrystä inklusiivisen suunnittelun ajattelutavasta ja löytää perusteluja palvelumuotoilun hyödyntämisestä inklusiivisen suunnittelun opetuksessa. Opinnäytetyössä tuotetaan käsikirjoitus inklusiivisen suunnittelun verkkokurssille. Teoreettinen
tietoperusta nojaa opetuksen muotoilun viitekehykseen, joka yhdistyy ihmiskeskeiseen suunnittelun, käyttäjäkokemuksen suunnittelun ja palvelumuotoilun teoreettisiin kulmakiviin. Lisäksi käsitellään hyvän muotoilun periaatteita, muotoiluajattelua, universaalia muotoilua ja esteetöntä muotoilua. Tutkimuskysymyksiin: kuinka palvelumuotoilun ajattelutapaa voi hyödyntää inklusiivisen suunnittelun opetuksessa ja kuinka tutkia käyttäjäkokemusta käytännössä, haetaan vastauksia eksploratiivisen tutkimuksen menetelmin. Laadullinen tutkimusstrategia rakentuu palvelumuotoilun tuplatimantti-prosessiin hyödyntäen erilaisia kokeellisia ja käyttäjäkokemusperusteisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen myös tutkijan omaa autoetnografista lähestymistapaa. Tutkija hyödynsi syvähaastattelua, ryhmähaastattelua ja sähköpostihaastattelua tiedonhankintakeinona. Tutkija myös nauhoitti yhden asiantuntijalausunnon. Sen lisäksi järjestettiin käyttäjäkokemuksen arviointiin perustuva käytännön tutkimus, jossa KAMK palvelumuotoilukurssin tradenomiopiskelijat testasivat valittujen yritys- ja organisaatiokohteiden käyttäjäkokemuksen inklusiivisuutta. Tulokset analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja keskeisistä sisällöistä rakennettiin teemakategorisointi (affinity diagram). Temaattiset sisällöt konkretisoitiin myöhemmin verkkokurssin sisältörakenteeseen.

Opinnäytetyön tuotos on inklusiivisen muotoilun verkkokurssin käsikirjoitus. Käsikirjoituksen pääteemat nojaavat asiantuntijoiden näkemyksiin, kuten myös kontekstuaalisen käyttäjäkokemuksen analysointiin. Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että tulevaisuudessa tarvitaan inklusiivisen ajattelutavan ja esteettömyyden asiantuntijuutta. Näin ollen syvempää ymmärrystä ja koulutusta aihepiiristä tulee olla tarjolla. Tutkimuksessa nousi myös esille, että on tärkeää saada tietoa itse kokijalta / käyttäjältä (ennen, aikana, jälkeen) ja olla vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa itse kokemushetkellä. Kun opiskeluprosessissa hyödynnetään palvelumuotoilun prosessia, menetelmiä ja ajattelutapaa sekä luotsataan kokemusperäistä tutkimusta, se auttaa avartamaan opiskelijan ajattelutapaa.

Tämä kehittämistyö auttaa luomaan kattavan kokonaiskäsityksen siitä, kuinka erilaisia ympäristöjä voitaisiin tutkia ja ymmärtää paremmin. Kaikki tulevat joskus elämänsä aikana kokemaan erityistarpeita. Tämän tutkimuksen inklusiivisen suunnittelun kontekstin ja olosuhteiden selventäminen tuki käsikirjoituksen suunnittelua. Koska tällä hetkellä tarjolla olevat (verkko-) kurssit eivät täytä tätä tarvetta ja kokemusperäinen tutkimus ei ole keskeinen osa opetusta, oli tärkeää tuottaa inklusiivisen suunnittelun kurssin käsikirjoitus, joka myöhemmin on opiskelijoille tarjolla sisällöllisesti täydennettynä verkossa.
 
 
Abstract
Author(s): Vuorinen Maarit
Title of the Publication: Teaching Inclusive Design. A Manuscript for Online Course (EduKamu)
Degree Title: The master’s degree program of Design
Keywords: Inclusive Design, Learning Design, Service Design, User-Experience Design

According to Manzini (2005) people today still struggle with some activities in their everyday life that many times prevent them from participating fully in society. The meanings lie in the contextual user-experience, which is often ignored. This is a challenge that derives the researcher in this thesis. The motivation is also derived from the author’s own personal journey which offers a frame of reference during the investigation.

The aim of this thesis was to grow better understanding about inclusive design as a mindset and how service design approach can be applied when teaching inclusive design. The purpose of this thesis is to manuscript an online course for teaching inclusive design. Theoretical attention is placed on Learning Design framework which relates to theoretical frameworks of Human-Centered Design, User-Experience Design and Service Design. In addition, Good Design, Design Thinking, Universal Design and Accessible Design approaches are discussed. To get answers to the research questions: How can service design mindset enhance teaching inclusive design and how to investigate user-experience in practice, the researcher conducted explorative research. Qualitative research strategy was built on service design double diamond process using various explorative research methods, including researcher’s own auto-ethnographic mindset. In-depth, group and e-mail interviews were conducted as well as one expert video recorded. In addition, user experience -based research was conducted by KAMK business students attending Service Design course. All the results were analyzed with thematic analysis and an affinity diagram was created that was translated into insights for the manuscript.

The online manuscript for teaching inclusive design was the outcome of the thesis. The main themes of the manuscript were derived from the contextual practical and theoretical understanding. The guidelines for the manuscript lean on expert insights as well as practice-based results. Evidence was found that in the future, accessibility consulting and expertise is needed, therefore education and deeper understanding about the topic should be offered. It was also evidenced that it is important to get feedback from the user (before, during, after) and talk to people while they are experiencing. In addition, following the service design process and conducting experience-based research as well as using explorative research methods during the course will benefit students getting better insights.

This development work reached out to gain a fuller picture about how diverse environments could be investigated and better understood. No one is ever more than temporarily able-bodied. The clarification of the context and circumstances supported the manuscript design. As currently available (online) courses do not fulfill this need and inclusive design focus has yet been ignored, this manuscript fulfills this need.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste