Masentuneen vanhemman alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen
Hissa, Tia; Sintonen, Elsa (2023)
Hissa, Tia
Sintonen, Elsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823080
Tiivistelmä
Masennus on yksi yleisimmistä mielenterveyshäiriöistä. Sen lisäksi, että se vaikuttaa masennuksesta kärsivään itseensä se vaikuttaa myös lähipiiriin, kuten masennuksesta kärsivän lapseen. Vanhemman masennuksen vaikutuksista imeväisikäiseen, kuten esimerkiksi raskauden jälkeisestä masennuksesta on tehty useita tutkimuksia, mutta vaikutuksista alakouluikäiseen lapseen ei löytynyt tutkimuksia lähes ollenkaan. Tämän vuoksi opinnäytetyössä tahdottiin perehtyä juuri tähän aiheeseen tarkemmin ja koota yhteen tutkittua tietoa aiheesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhemman masennuksen vaikutuksista alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen ja miten alakouluikäisen lapsen mielenterveyttä voitaisiin edistää, kun vanhempi on masentunut. Tavoitteena on tarjota lasten kanssa työskenteleville aikuisille ja lasten vanhemmille tutkittua tietoa aiheesta sekä menetelmiä tilanteesta kärsivän lapsen mielenterveyden edistämiseksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla.
Aineisto opinnäytetyöhön on haettu kansainvälisiä ja kotimaisia tietokantoja hyödyntäen, joista lopulta valinta- ja poissulkukriteerejä käyttäen valittiin mukaan yksitoista englanninkielistä tutkimusta, jotka vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä toimi induktiivinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin tekeminen aloitettiin valitsemalla aineistosta tutkimuskysymyksiin vastaavia ilmauksia. Ilmaukset käännettiin suomeksi ja pelkistettiin, jonka jälkeen ne ryhmiteltiin alaluokkiin, yläluokkiin ja kahteen pääluokkaan.
Kaksi pääluokkaa otsikoitiin vanhemman masennuksen vaikutus alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen ja masentuneen vanhemman lapsen mielenterveyden edistäminen. Tulosten perusteella vanhemman masennus vaikuttaa alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen negatiivisesti ja merkittävästi. Lapselle voi kehittyä useita mielenterveysongelmia ja hänellä on itselläänkin suurempi riski sairastua masennukseen tai muuhun mielenterveydenhäiriöön nuoren ikänsä haavoittuvuuden vuoksi. Lasten mielenterveyttä voidaan edistää ja tukea moniammatillisella yhteistyöllä ja varsinkin varhainen puuttuminen auttaa estämään lasten mielenterveysongelmien syntymistä ja niiden kehittymistä häiriöiksi. Vanhemman masennusta hoidettaessa koko perheen huomioiminen olisi tärkeää ja se edistää kaikin puolin lapsenkin mielenterveyttä. Muita tärkeitä lapsen mielenterveyttä edistäviä ja tukevia tekijöitä ovat vertaistuki, ystävät ja virkistystoiminta.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että vanhemman masennus vaikuttaa lapseen monin eri tavoin. Tuloksia voidaan hyödyntää perheinterventioiden kehittämisessä sekä parantamisessa, ja toivon mukaan ne auttavat perheitä hakemaan apua ajoissa. Tulokset voivat vähentää stigmaa aiheen ympärillä ja osoittavat epäkohtia mielenterveyspalveluissa, moniammatillisessa yhteistyössä ja lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten valmiuksissa, joita kehittämällä voitaisiin paremmin edistää lasten mielenterveyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhemman masennuksen vaikutuksista alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen ja miten alakouluikäisen lapsen mielenterveyttä voitaisiin edistää, kun vanhempi on masentunut. Tavoitteena on tarjota lasten kanssa työskenteleville aikuisille ja lasten vanhemmille tutkittua tietoa aiheesta sekä menetelmiä tilanteesta kärsivän lapsen mielenterveyden edistämiseksi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla.
Aineisto opinnäytetyöhön on haettu kansainvälisiä ja kotimaisia tietokantoja hyödyntäen, joista lopulta valinta- ja poissulkukriteerejä käyttäen valittiin mukaan yksitoista englanninkielistä tutkimusta, jotka vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Aineiston analyysimenetelmänä toimi induktiivinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin tekeminen aloitettiin valitsemalla aineistosta tutkimuskysymyksiin vastaavia ilmauksia. Ilmaukset käännettiin suomeksi ja pelkistettiin, jonka jälkeen ne ryhmiteltiin alaluokkiin, yläluokkiin ja kahteen pääluokkaan.
Kaksi pääluokkaa otsikoitiin vanhemman masennuksen vaikutus alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen ja masentuneen vanhemman lapsen mielenterveyden edistäminen. Tulosten perusteella vanhemman masennus vaikuttaa alakouluikäisen lapsen mielenterveyteen negatiivisesti ja merkittävästi. Lapselle voi kehittyä useita mielenterveysongelmia ja hänellä on itselläänkin suurempi riski sairastua masennukseen tai muuhun mielenterveydenhäiriöön nuoren ikänsä haavoittuvuuden vuoksi. Lasten mielenterveyttä voidaan edistää ja tukea moniammatillisella yhteistyöllä ja varsinkin varhainen puuttuminen auttaa estämään lasten mielenterveysongelmien syntymistä ja niiden kehittymistä häiriöiksi. Vanhemman masennusta hoidettaessa koko perheen huomioiminen olisi tärkeää ja se edistää kaikin puolin lapsenkin mielenterveyttä. Muita tärkeitä lapsen mielenterveyttä edistäviä ja tukevia tekijöitä ovat vertaistuki, ystävät ja virkistystoiminta.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että vanhemman masennus vaikuttaa lapseen monin eri tavoin. Tuloksia voidaan hyödyntää perheinterventioiden kehittämisessä sekä parantamisessa, ja toivon mukaan ne auttavat perheitä hakemaan apua ajoissa. Tulokset voivat vähentää stigmaa aiheen ympärillä ja osoittavat epäkohtia mielenterveyspalveluissa, moniammatillisessa yhteistyössä ja lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten valmiuksissa, joita kehittämällä voitaisiin paremmin edistää lasten mielenterveyttä.