Varhaiskasvatuksen sosionomin toimenkuva
Yliniemi, Noora (2023)
Yliniemi, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823051
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteessa on tapahtunut muutoksia. Muutokset ovat tuoneet uuden henkilöstönimikkeen, joka on varhaiskasvatuksen sosionomi. Muutos on aiheuttanut epäselvyyttä siihen, mikä varhaiskasvatuksen sosionomin toimenkuva on. Tämä opinnäytetyön tarkoitus on antaa vastauksia siihen, mitä varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät voisivat olla ja millaista osaamista häneltä vaaditaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa mikä varhaiskasvatuksen sosionomin toimenkuva on. Aihe on tärkeä, jotta saataisiin toimenkuvaan selkeyttä. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää koulut, alalle valmistuvat henkilöt sekä ne kunnat, jotka suunnittelevat toimenkuvaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, johon tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi eri kunnista kolme varhaiskasvatuksen asiantuntijaa, joilla oli tietoa asiasta. Aineiston kerääminen oli haasteellista, koska suuressa osassa kunnista toimenkuvaa ei olla vielä määritelty. Kysely teemoitettiin, jotta vastaaminen olisi helpompaa. Teemat ohjasivat myös analyysin tekemistä.
Tässä opinnäytetyössä kyselystä saatu aineisto ja opinnäytetyön teoreettinen tieto tukivat toisiaan. Analysoinnin jälkeen päästiin johtopäätöksiin ja tuloksiin. Johtopäätöksissä selkeni, että varhaiskasvatuksen sosionomin keskeisiin tehtäviin kuuluu toimia yhteistyössä perheen, työyhteisön ja muiden yhteistyö kumppaneiden kanssa. Hän osallistuu myös pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä lapsen hyvinvoinnin tukemiseen. Johtopäätöksissä selkeni myös että, työ vaatii taitoa ja osaamista. Työssä vaadittava osaaminen tukee sosionomin (AMK) kompetensseja ja ydinosaamista. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset tämän opinnäytetyön teoriatiedon ja kyselystä saadun aineiston avulla. Päästiin tuloksiin siitä, mitä varhaiskasvatuksen sosionomi tekee päiväkodissa työntekijänä ja millaista osaamista työ edellyttää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa mikä varhaiskasvatuksen sosionomin toimenkuva on. Aihe on tärkeä, jotta saataisiin toimenkuvaan selkeyttä. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää koulut, alalle valmistuvat henkilöt sekä ne kunnat, jotka suunnittelevat toimenkuvaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, johon tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi eri kunnista kolme varhaiskasvatuksen asiantuntijaa, joilla oli tietoa asiasta. Aineiston kerääminen oli haasteellista, koska suuressa osassa kunnista toimenkuvaa ei olla vielä määritelty. Kysely teemoitettiin, jotta vastaaminen olisi helpompaa. Teemat ohjasivat myös analyysin tekemistä.
Tässä opinnäytetyössä kyselystä saatu aineisto ja opinnäytetyön teoreettinen tieto tukivat toisiaan. Analysoinnin jälkeen päästiin johtopäätöksiin ja tuloksiin. Johtopäätöksissä selkeni, että varhaiskasvatuksen sosionomin keskeisiin tehtäviin kuuluu toimia yhteistyössä perheen, työyhteisön ja muiden yhteistyö kumppaneiden kanssa. Hän osallistuu myös pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä lapsen hyvinvoinnin tukemiseen. Johtopäätöksissä selkeni myös että, työ vaatii taitoa ja osaamista. Työssä vaadittava osaaminen tukee sosionomin (AMK) kompetensseja ja ydinosaamista. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset tämän opinnäytetyön teoriatiedon ja kyselystä saadun aineiston avulla. Päästiin tuloksiin siitä, mitä varhaiskasvatuksen sosionomi tekee päiväkodissa työntekijänä ja millaista osaamista työ edellyttää.