Kestävä matkailu Pohjois-Lapissa
Leivo, Miika (2023)
Leivo, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kestävä matkailu Pohjois-Lapissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Pohjois-Lapin matkailuyritysten kokemat oman toiminnan kestävän matkailun vahvuudet ja kehityskohteet. Työn ensimmäinen tavoite oli tuottaa ajallisesti ja paikallisesti vertailukelpoista tietoa kestävän matkailun tilasta Pohjois-Lapissa. Työn tulokset luovat lukijalle kuvan Pohjois-Lapin matkailuyritysten kokemista kestävän matkailun vahvuuksista sekä kehityskohteista. Tuloksia voi vertailla maantieteellisesti eri matkailualueisiin. Vertailua voi tehdä myös ajallisesti tuleviin sekä menneisiin raportteihin. Toinen tavoite oli tunnistaa vastuullisuusviestinnän sekä kehittämisen oleellisia näkökulmia Pohjois-Lapissa. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan tunnistaa keskeisiä painopisteitä Pohjois-Lapin matkailuyritysten sekä aluekehityksen vastuullisuusviestinnän ja kehittämisen tarpeisiin.
Työn teoriapohjana toimi kestävä matkailu ja sen kolme pääluokkaa ekologinen kestävyys, sosiaalinen kestävyys ja taloudellinen kestävyys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Haastatteluihin osallistui 26 matkailuyrittäjää tai yrityksen edustajaa Pohjois-Lapista, joita haastateltiin kasvotusten, puhelimitse sekä etäyhteydellä Teamsin välityksellä.
Sisällönanalyysi toteutettiin kummastakin tutkimuskysymyksestä erikseen ryhmittelemällä pelkistettyjä ilmauksia. Kumpaankin tutkimuskysymykseen kerättiin sopivat kysymykseen vastaavat ilmaukset, jonka jälkeen Ilmaukset ryhmiteltiin alaluokkiin ja alaluokat yhdisteltiin yläluokiksi.
Sisällönanalyysin pohjalta yritysten kokemissa vahvuuksissa näkyivät valintojen vaikutukset yrityksen talouteen sekä valintojen vaikutukset lähiympäristöön. Koetuissa kehityskohteissa korostuivat suunnittelu, ratkaisut sekä viestintä.
Työn teoriapohjana toimi kestävä matkailu ja sen kolme pääluokkaa ekologinen kestävyys, sosiaalinen kestävyys ja taloudellinen kestävyys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Haastatteluihin osallistui 26 matkailuyrittäjää tai yrityksen edustajaa Pohjois-Lapista, joita haastateltiin kasvotusten, puhelimitse sekä etäyhteydellä Teamsin välityksellä.
Sisällönanalyysi toteutettiin kummastakin tutkimuskysymyksestä erikseen ryhmittelemällä pelkistettyjä ilmauksia. Kumpaankin tutkimuskysymykseen kerättiin sopivat kysymykseen vastaavat ilmaukset, jonka jälkeen Ilmaukset ryhmiteltiin alaluokkiin ja alaluokat yhdisteltiin yläluokiksi.
Sisällönanalyysin pohjalta yritysten kokemissa vahvuuksissa näkyivät valintojen vaikutukset yrityksen talouteen sekä valintojen vaikutukset lähiympäristöön. Koetuissa kehityskohteissa korostuivat suunnittelu, ratkaisut sekä viestintä.