Tiktokin hyödyntäminen matkailupalvelujen markkinoinnissa
Pakkanen, Pauliina (2023)
Pakkanen, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli matkailupalveluiden markkinointi Tiktokissa videoiden avulla. Työ suoritettiin ilman toimeksiantajaa, mutta valmis markkinointisuunnitelma soveltuu mille tahansa matkailupalveluiden tuottajalle. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, minkälainen videomateriaali soveltuu markkinointimielessä matkailuyritykselle analysoimalla Tiktokissa menestyneiden matkailuyritysten julkaisemia videoita. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat yhdistävät menestyneitä Tiktok-tilejä ja luoda markkinointisuunnitelma tutkimuksen pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperustan teemoja ovat Tiktok, sosiaalinen media, palveluiden markkinointi ja niiden tarinallistaminen videoiden avulla. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittävä ja menetelmänä on käytetty dokumenttianalyysiä ja benchmarkingia. Aineistoa kerättiin Tiktokista ja sitä analysoitiin asetettujen tutkimuskysymysten perusteella.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että yritykset voivat menestyä ja saada näkyvyyttä Tiktokissa osallistumalla trendeihin, käyttämällä komediaa, jakamalla hyödyllistä tietoa ja tekemällä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Johtopäätöksenä oli, että Tiktok soveltuu erinomaisesti matkailupalvelujen markkinoimiseen ja yritykset voivat saada laajasti hyötyä sovelluksesta.
Opinnäytetyön tuloksista voivat hyötyä matkailupalveluyritykset, jotka haluavat saada lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, syventää tunnesidettä asiakkaisiin ja tehostaa myyntiä.
Opinnäytetyön tietoperustan teemoja ovat Tiktok, sosiaalinen media, palveluiden markkinointi ja niiden tarinallistaminen videoiden avulla. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittävä ja menetelmänä on käytetty dokumenttianalyysiä ja benchmarkingia. Aineistoa kerättiin Tiktokista ja sitä analysoitiin asetettujen tutkimuskysymysten perusteella.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että yritykset voivat menestyä ja saada näkyvyyttä Tiktokissa osallistumalla trendeihin, käyttämällä komediaa, jakamalla hyödyllistä tietoa ja tekemällä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Johtopäätöksenä oli, että Tiktok soveltuu erinomaisesti matkailupalvelujen markkinoimiseen ja yritykset voivat saada laajasti hyötyä sovelluksesta.
Opinnäytetyön tuloksista voivat hyötyä matkailupalveluyritykset, jotka haluavat saada lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, syventää tunnesidettä asiakkaisiin ja tehostaa myyntiä.