Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäinen valmentaja ketterästi oppivan tiimin tukijana

Hurme, Tuomo (2023)

 
Avaa tiedosto
Hurme_Tuomo.pdf (1.326Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Hurme, Tuomo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923262
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten sisäisellä valmennuksella voidaan tukea tiimiä oppimaan ketterästi. Samalla haluttiin selvittää, millä keinoilla sisäinen valmentajuus parhaiten hyödyttää muita tiimiläisiä ja miten keinoja voidaan toteuttaa roolissa. Sisäisen valmentajan roolitus, jota organisaatiossa kutsutaan pelaajavalmentajaksi, on uusi tiimissä ja tutkimuksen tekijä suoritti ensimmäisenä kuuden kuukauden kiertävää roolitusta. Pelaajavalmentajalla on tutkimuksen kohteena olevassa tiimissä kaksi roolia, toiminnallinen ja hänen valmennustehtävänsä. Kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda ohjeistus pelaajavalmentajan tehtävässä toteuttavista toimintavoista, jotta se tukisi tiimin ja sen jäsenten ketterää oppimista.

Tutkimus toteutettiin tutkimusstrategialtaan toimintatutkimuksena ja menetelmäsuuntaukseltaan laadullisena haastattelututkimuksena. Toimintatutkimus valittiin tähän kehittämistyöhön, koska tutkimuksen tekijä toimii itse sekä tiimin jäsenenä että pelaajavalmentajana. Tämän toimintatutkimuksen ja laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä olivat ryhmähaastattelu ja yksilöhaastattelut. Yksilöhaastattelut toteutettiin seitsemälle tiimin jäsenelle puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Yksilöhaastattelut suoritettiin Microsoft Teamsin kautta ja ryhmähaastattelu lähitapaamisessa maaliskuussa 2023. Tässä tutkimuksessa haastatteluiden litterointi tehtiin koko haastatteluista tekstimuotoon. Tutkimukseen kerätyn aineiston analyysissä, tulkinnassa ja johtopäätösten tekemisessä on käytetty ymmärtämiseen suuntaavaa lähestymistapaa. Kehittämismenetelmänä toteutettiin yhteissuunnittelua ja -kehittelyä ryhmätyönä. Tutkija laati alustavan ohjeistuksen pelaajavalmentajan roolista, ketterästi oppivan tiimin tukijana, joka käytiin läpi liiketoiminta-alueen kehittämispäällikön kanssa palaverissa sekä lähettiin tutustuttavaksi tiimin esihenkilölle. Tämän jälkeen sitä käytiin tiimissä yhdessä läpi sille varattuna aikana ja kehitettiin lopulliseen muotoon.

Lopputuloksena laadittiin ohjeistus tiimin pelaajavalmentajasta, ketterästi oppivan tiimin tukijana. Tutkimuksessa ilmeni, että tukeminen on mahdollista sekä tiimitasolla että myös tiimin jäsenille henkilökohtaisesti. Tiimin jäsenet kokevat työssä itseohjautuvuutta, joka on ketterän oppimisen keskeisiä edellytyksiä. Keinoja ketterän oppimisen tukemiseen, ovat arjen tilanteissa työn edistämiseksi sekä mahdollisissa ongelmissa ja haasteissa annettava apu, tiedonjakaminen tiimille, tiimin ja tiimiläisten tiedonhaussa tukeminen eri lähteistä, tiedon tulkinnassa avustaminen, hyvien toimintatapojen jakaminen muille sekä palautteen antaminen. Oppimisen taidoista voidaan tukea tiedonhankintataitoja, vuorovaikutustaitoja ja ajattelun taitoja. Ketterästi oppivan tiimin tekijöiden tukemiseen, pelaajavalmentajan roolina nähtiin aktiivisuus keskustelujen aloittamisessa ja asioiden esille tuomisessa, tiedon jakaminen, nopea reagointi, psykologisen turvallisuuden ja positiivisen ilmapiirin luominen sekä yrittäminen osallistaa hiljaisempia tiimiläisiä yhteiseen keskusteluun. Laaditussa ohjeistuksessa, tiimin ketterää oppimista voidaan tukea, tiimivalmennuksessa jatkuvan parantamisen ja jatkuvan oppimisen mallia hyödyntäen ja henkilökohtaisessa valmennuksessa GROW -mallia hyödyntäen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste