Yrityksen sisäinen tutkimus verkkokaupan asiakastutkimuksen tarvekartoitukseksi
Wallin, Milla (2023)
Wallin, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perustana on asiakasymmärrys ja miten sitä voidaan hyödyntää yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on yritys X, joka on teettämässä verkkokauppansa asiakkaista asiakastutkimusta. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen X sisäisten asi-antuntijoiden tarpeita verkkokaupan asiakastutkimukselle. Tutkimuksena tuloksena syntyy parempi ymmärrys eri sidosryhmien tarpeista asiakastutkimukselle, jota toimeksiantaja voi hyödyntää asiakastutkimuksensa tuottamisessa.
Opinnäytetyössä käydään läpi asiakaslähtöisen myyntityön teoriaa, myynnin siirtymistä verkkoon, sekä asiakastuntemuksen hyötyjä. Johdannossa käydään läpi opinnäytetyössä tehtävän tutkimuksen tutkimusongelma, sekä alaongelmat peittomatriisin muodossa. Tietoperustassa on hyödynnetty nykyaikaisia asiakaslähtöisen myyntityönteorioita esitteleviä artikkeleja, kirjoja ja tutkimuksia. Aiheet käsittelevät asiakasymmärrystä ja asiakassegmentointia, sekä sitä miten tärkeä yritysten on toimia kaikissa asiakkaan käyttämissä kanavissa. Kantavana teemana tietoperustassa on verkon ja sosiaalisen median rooli nykykuluttajan arjessa.
Empiirisessä osassa käydään läpi verkkokaupan X nykytilaa ja suhdetta toimeksiantajan kivijalkamyymälöihin. Verkkokaupan parissa työskentelevät henkilöt ovat tunnistaneet, ettei kivijalan asiakkaita varten tehdyt ratkaisut palvele aina täysin verkkokaupan X asiakkaita. Verkkokauppa on teettämässä isoa asiakastutkimusta, jonka avulla verkkokauppa pyrkii tunnistamaan asiakkaidensa tarpeita, kiinnostuksenkohteita ja kipukohtia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen X sisäisten asiantuntijoiden tarpeita verkkokaupan asiakastutkimukselle. Asiantuntijoita kuultiin haastattelujen muodossa aikavälillä 29.4-9.5.2023. Haastattelujen pohjalta syntynyt tarvekartoitus on osa tätä isompaa verkkokaupan asiakastutkimusta. Asiakastutkimuksella pyritään tulevaisuudessa ohjaamaan markkinointia ja valikoimaa verkon asiakkaiden tarpeisiin sopivammaksi.
Pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen hyötyä ja tarpeellisuutta osana isompaa kokonaisuutta, sekä tarkastellaan opinnäytetyön aikana tehdyn tutkimuksen tuomaa arvoa. Asiantuntijahaastattelut toivat esiin monia mielenkiintoisia havaintoja, mutta tutkimuksen päätyttyä todettiin tarve jatkotutkimukselle. Lopussa pohditaan opinnäytetyötä prosessina ja sen tuomia oppeja.
Opinnäytetyössä käydään läpi asiakaslähtöisen myyntityön teoriaa, myynnin siirtymistä verkkoon, sekä asiakastuntemuksen hyötyjä. Johdannossa käydään läpi opinnäytetyössä tehtävän tutkimuksen tutkimusongelma, sekä alaongelmat peittomatriisin muodossa. Tietoperustassa on hyödynnetty nykyaikaisia asiakaslähtöisen myyntityönteorioita esitteleviä artikkeleja, kirjoja ja tutkimuksia. Aiheet käsittelevät asiakasymmärrystä ja asiakassegmentointia, sekä sitä miten tärkeä yritysten on toimia kaikissa asiakkaan käyttämissä kanavissa. Kantavana teemana tietoperustassa on verkon ja sosiaalisen median rooli nykykuluttajan arjessa.
Empiirisessä osassa käydään läpi verkkokaupan X nykytilaa ja suhdetta toimeksiantajan kivijalkamyymälöihin. Verkkokaupan parissa työskentelevät henkilöt ovat tunnistaneet, ettei kivijalan asiakkaita varten tehdyt ratkaisut palvele aina täysin verkkokaupan X asiakkaita. Verkkokauppa on teettämässä isoa asiakastutkimusta, jonka avulla verkkokauppa pyrkii tunnistamaan asiakkaidensa tarpeita, kiinnostuksenkohteita ja kipukohtia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen X sisäisten asiantuntijoiden tarpeita verkkokaupan asiakastutkimukselle. Asiantuntijoita kuultiin haastattelujen muodossa aikavälillä 29.4-9.5.2023. Haastattelujen pohjalta syntynyt tarvekartoitus on osa tätä isompaa verkkokaupan asiakastutkimusta. Asiakastutkimuksella pyritään tulevaisuudessa ohjaamaan markkinointia ja valikoimaa verkon asiakkaiden tarpeisiin sopivammaksi.
Pohdinnassa käydään läpi tutkimuksen hyötyä ja tarpeellisuutta osana isompaa kokonaisuutta, sekä tarkastellaan opinnäytetyön aikana tehdyn tutkimuksen tuomaa arvoa. Asiantuntijahaastattelut toivat esiin monia mielenkiintoisia havaintoja, mutta tutkimuksen päätyttyä todettiin tarve jatkotutkimukselle. Lopussa pohditaan opinnäytetyötä prosessina ja sen tuomia oppeja.