Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen asiakasnäkökulmasta suomalaisessa tekstiili- ja muotialan yrityksessä

Jokela, Kaisla; Aikio, Pietari (2023)

 
Avaa tiedosto
Jokela_Aikio.pdf (2.690Mt)
Lataukset: 


Jokela, Kaisla
Aikio, Pietari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi yhdessä toimeksiantaja Mori Collective Oy:n kanssa. Työn tavoitteena oli vastata tutkimusongelmaan: ”Miten tekstiili- ja muotialan vastuullisuus näyttäytyy kuluttajille?”. Tutkimusongelmasta muodostui kolme tutkimuskysymystä: ”Millaiset tekijät aiheuttavat arvojen ja toiminnan välistä ristiriitaa vaatteiden hankinnassa?”, ”Mikä saa kuluttajat tekemään vastuullisia kulutusvalintoja?” ja ”Millä tavoin Mori Collective Oy voi kehittää markkinointiviestintäänsä vastaamaan paremmin kuluttajien toiveita?”.

Näiden tutkimuskysymysten pohjalta rakennettiin työn teoria ja määritettiin tutkimusmenetelmä. Työn teoriapohjan kokoamiseen hyödynnettiin lukuisia vastuullisuuden tutkimuskirjallisuuden lähteitä eri asiantuntijoilta ja tutkijoilta. Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, sillä tämä koettiin hyödyllisimmäksi tiedonkeruumenetelmäksi työn tutkimustulosten kannalta.

Tutkimusongelman ja -kysymysten pohjalta laadittiin kolme teemaa haastattelua varten: Vastuullisuuden rooli kuluttajakäyttäytymisessä, vastuullisuus tekstiili- ja muotialalla sekä tekstiili- ja muotialan yritysten vastuullisuusviestintä. Aineiston analyysissa edettiin teema kerrallaan. Aineistosta selvisi, että vastuullisuutta tekstiili- ja muotialalla arvostetaan. Vastuulliseen ostamiseen liittyy kuitenkin haasteita ja kuluttajat eivät vaatteiden hankinnassa aina toimi arvojensa mukaisesti. Lisääntynyt viherpesu aiheuttaa epäluottamusta yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan. Vastuullisuuden termit voivat aiheuttaa hämmennystä ja erilaisten sertifikaattien merkityksiä ei ymmärretä, mikäli aiheeseen ei olla perehdytty.

Johtopäätöksissä todettiin, että vastuullisten kulutusvalintojen taustalla vaikuttaa vahvasti kuluttajan arvomaailma ja kotimaisuutta tekstiili- ja muotialalla pidetään vastuullisena. Lisäksi selvisi, että kuluttajat kaipaavat läpinäkyvyyttä yritysten vastuullisuusviestintään ja vastuullisuuden käsitteet eivät ole kuluttajille selkeitä. Tietoa vastuullisuudesta voi olla haastavaa löytää. Vastuullisuuteen perehtyneet kuluttajat arvostavat suosimiltaan yrityksiltä myös kevyttä kannanottoa yleisiin kulutustottumuksiin. Kehitysehdotukset kohdeyrityksen viestintään syntyivät tulosten pohjalta. Kohdeyrityksen vastuullisuusviestinnässä tulisi tuoda esiin vastuullista tuotantoa, vaatteiden hintojen muodostumista, suomalaista suunnittelua ja kaiken kaikkiaan viestiä yritystoiminnasta läpinäkyvästi, kuluttajille ymmärrettävällä tavalla.
 
The topic of the thesis was developed in collaboration with the Finnish clothing company Mori Collective Oy. The aim of the study was to address the research problem: "How does sustainability in the textile and fashion industry appear to consumers?". From this research problem, three research questions were formulated: "Which kind of factors cause ethical consumption intention-behaviour gap", "What motivates consumers to make sustainable consumption choices?", and "How can Mori Collective Oy improve its marketing communication to better meet consumer expectations?".

Based on these research questions, the theoretical framework was constructed, and the research methodology was determined. Numerous sources from experts and researchers in the field of sustainability were reviewed to create the theoretical foundation of the study. Qualitative research, specifically semi-structured thematic interviews, were chosen as the research method, as it was considered the most useful for obtaining relevant information.

Three themes were identified for the interviews based on the research problem and questions: the role of sustainability in consumer behavior, sustainability in the textile and fashion industry, and sustainability communication by companies in the textile and fashion industry. The analysis proceeded thematically, addressing each theme separately. The findings revealed that sustainability in the textile and fashion industry is valued, but there are challenges in practicing responsible consumption. Consumers’ values do not always align with their actions when it comes to purchasing clothes. Increased greenwashing undermines trust in companies' sustainability communication. The terminology of sustainability can be confusing, and the meanings of different certifications are not understood unless one has familiarized oneself with the topic.

The conclusions highlighted that responsible consumption choices are strongly influenced by consumer values, and Finnish production is considered responsible in the textile and fashion industry. Additionally, it was found that consumers desire transparency in companies' sustainability communication, and the concept of sustainability is not always clear to them. Accessing information about sustainability can be challenging. Consumers who are knowledgeable about sustainability also appreciate when companies take a stance on general consumption habits. Based on these results, suggestions for improving the target company's communication were formulated. The company should emphasize responsible production, the pricing of garments, Finnish design, and overall communicate transparently about its business operations in a way that is understandable to consumers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste