Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia osaamisestaan lääkkeiden haittavaikutuksista
Linna, Sofia (2014)
Linna, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091313948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091313948
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Teho Pro -hankkeeseen kuuluvaa Lääkehoidon oppimisympäristön PharmaPro-hanketta. Teho Pro on vuosina 2011-2013 toteutettu Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveys- ja hoitoalan kehittämis- ja tutkimushanke, jossa uudistetaan oppimista ja opetusta eri oppimisympäristöjen näkökulmasta.Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia osaamisestaan lääkkeiden haittavaikutuksista. Tarkoituksena oli selvittää eroavatko puolivälissä ja loppuvaiheessa opintojaan olevien opiskelijoiden kokemus osaamisestaan toisistaan. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet edistäneen osaamistaan lääkkeiden haittavaikutuksista ja miten he kehittäisivät lääkkeiden haittavaikutusten oppimista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lääkkeiden haittavaikutusten opetuksen ja oppimisen kehittäminen. Opinnäytetyön tiedonkeruuta varten laadittiin kyselylomake, joka sisälsi strukturoituja kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 247 Metropolia Ammattikorkeakoulu sairaanhoitajaopiskelijalle syksyllä 2013 ja keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 47 sairaanhoitajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja avoin kysymys sisällön analyysin menetelmällä. Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat kokivat lääkkeiden haittavaikutusten teoriaosaamisen keskimäärin kohtalaiseksi. Käytännön hoitotyön lääkkeiden haittavaikutusten osaaminen arvioitiin teoriaosaamista paremmaksi. Puolivälissä ja loppuvaiheessa olevien opiskelijoiden kokemuksessa osaamisestaan lääkkeiden haittavaikutuksista ei havaittu eroja. Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat lääketietokantojen, hoitotyön harjoitteluiden ja internetin edistäneen eniten lääkkeiden haittavaikutusten osaamista. Opiskelijat edistäisivät lääkkeiden haittavaikutusten osaamista lisäämällä oppimista erityisesti eri hoitotyön kurssien ja harjoitteluiden yhteyteen sekä sijoittamalla farmakologian kurssien myöhempään vaiheeseen ja jakamalla sen pienempiin osa-alueisiin. Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille erityisesti käytännön harjoittelun merkitys lääkkeiden haittavaikutusten oppimisessa. Lääkkeiden haittavaikutusten oppimista voitaisiin kehittää lisäämällä lääkkeiden haittavaikutusten oppimista hoitotyön opintojaksojen ja harjoitteluiden yhteyteen. Jatkossa uusia käytännön hoitotyön oppimisen ja opettamisen menetelmiä voitaisiin tutkia.