Business model for distributor availability management
Tuominen, Teemu (2023)
Tuominen, Teemu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323694
Tiivistelmä
Globaalit toimitusketjut ovat olleet kovan paineen alla viimeisimpinä vuosina. Suurimmat häiriöt syntyivät COVID-19 pandemian vuoksi. Häiriöt aiheutuivat suurimmaksi osaksi kysynnän äkillisestä noususta, tarjonnan vähentymisestä ja yleisestä logistisesta kriisistä. Yritykset, jotka onnistuivat lieventämään häiriöistä aiheutuvia toimitusketjujen ongelmia pärjäsivät hyvin haastavassakin liiketoimintaympäristössä. Perinteinen tapa lieventää toimitusketjuista syntyvää riskiä on investoida varastoon. Tämä ei kuitenkaan ole suosituin tapa korkean sitoutuneen pääoman vuoksi. Jälkimarkkinaliiketoiminnassa tai varaosaliiketoiminnassa asiakkaat vertailevat kahta peruskomponenttia. Nämä ovat hinta ja saatavuus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on parantaa osien saatavuutta case-yrityksen asiakkaille. Tarkemmin sanottuna, case-yrityksen jakelijoiden osien saatavuutta heidän yhteisille asiakkailleen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on parantaa case-yrityksen jakelijoiden saatavuuden hallintaan. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa jakeljoiden saatavuuden hallintaan liittyviä haasteita ja löytää keinoja niiden voittamiseen. Tämä työ tehtiin tapaustutkimuksena case-yritykselle. Opinnäytetyö tehtiin empiirisenä ja teorettisena tutkimuksena. Saatavuuden hallintaan liittyviä aiheita tunnistettiin tutustumalla aiheen teoriaan. Empiirinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen jakelijoiden aihetta tuntevia työntekijöitä.
Saatavuuden hallinnan teoreettinen tutkimus jaettiin kolmeen pääosioon. Ensimmäisessä osiossa jakelijan liiketoimintamalli sekä rooli ja tehtävät määriteltiin. Seuraavassa tunnistettiin erilaisia jakelijan toimitusketjun hallintamalleja. Viimeisessä keskityttiin määrittelemään jälkimarkkinaliiketoimintaa ja sen haasteita. Empiirisessä osassa tutkimus jaettiin kolmeen pääteemaan: Nykytilan määrittelemiseen, jakelijoiden tulevaisuuden kehitystarpeisiin ja yhteisen kehittämisen sitoutumiseen case-yrityksen kanssa. Lopuksi työssä esitettiin ehdotetut kehitysalueet case-yrityksen jakelijoiden saatavuuden parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tulokset antavat kehitysideoita case-yrityksen jakelijoista vastaavalle organisaatiolle sekä muille jälkimarkkinaliiketoiminnan kanssa työskenteleville henkilöille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on parantaa case-yrityksen jakelijoiden saatavuuden hallintaan. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa jakeljoiden saatavuuden hallintaan liittyviä haasteita ja löytää keinoja niiden voittamiseen. Tämä työ tehtiin tapaustutkimuksena case-yritykselle. Opinnäytetyö tehtiin empiirisenä ja teorettisena tutkimuksena. Saatavuuden hallintaan liittyviä aiheita tunnistettiin tutustumalla aiheen teoriaan. Empiirinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen jakelijoiden aihetta tuntevia työntekijöitä.
Saatavuuden hallinnan teoreettinen tutkimus jaettiin kolmeen pääosioon. Ensimmäisessä osiossa jakelijan liiketoimintamalli sekä rooli ja tehtävät määriteltiin. Seuraavassa tunnistettiin erilaisia jakelijan toimitusketjun hallintamalleja. Viimeisessä keskityttiin määrittelemään jälkimarkkinaliiketoimintaa ja sen haasteita. Empiirisessä osassa tutkimus jaettiin kolmeen pääteemaan: Nykytilan määrittelemiseen, jakelijoiden tulevaisuuden kehitystarpeisiin ja yhteisen kehittämisen sitoutumiseen case-yrityksen kanssa. Lopuksi työssä esitettiin ehdotetut kehitysalueet case-yrityksen jakelijoiden saatavuuden parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tulokset antavat kehitysideoita case-yrityksen jakelijoista vastaavalle organisaatiolle sekä muille jälkimarkkinaliiketoiminnan kanssa työskenteleville henkilöille.