Brändimielikuvan vaikutus kuluttajan ostopäätökseen kauppakeskus Matkuksessa
Kaipainen, Henna (2023)
Kaipainen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323803
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Kuopiossa sijaitsevan kauppakeskus Matkuksen brändimielikuvaa ja sitä, miten sen brändimielikuva vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen kauppakeskuksessa. Tavoitteena oli saada selville, millainen kuluttajan brändimielikuva on kauppakeskuksesta ja miten se vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui brändeihin, sekä kuluttajan ostoprosessiin liittyvästä teoriatiedosta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus oli tyypiltään kyselytutkimus. Kyselyn linkkiä jaettiin kauppakeskuksen sosiaalisessa mediassa kolmen viikon ajan tammikuussa 2023. Tutkimus sisälsi erityyppisiä kysymyksiä, jotta tutkittavien mielipiteitä ja tottumuksia saatiin tutkittua mahdollisimman luotettavasti. Tutkimus koostui demografisista tekijöistä, tutkittavien taustatiedoista, brändimielikuvaan liittyvistä tekijöistä, sekä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimukseen osallistuvilla oli myös mahdollisuus osallistua halutessaan arvontaan. Arvonta oli tutkimuksen lisänä, jotta tutkimus keräisi mahdollisimman paljon vastauksia.
Tutkimukseen kertyi 81 vastausta. Tutkimuksen tulosten perusteella kauppakeskuksessa vierailee eniten 26-35-vuotiaita. Enemmistö tutkimukseen osallistuneista oli naisia. Tutkimuksen tulosten perusteella tutkittavien mielikuva kauppakeskuksesta oli yleisesti ottaen positiivinen. Tutkittavat kuvailivat kauppakeskusta muun muassa viihtyisänä, eloisana, laadukkaana, sekä turvallisena. Keskimäärin tutkittavat vierailivat kauppakeskuksessa kuukausittain ja enemmistö heistä käyttivät seuraavia palveluita: vaateliikkeet, ravintolat, sekä sisustusliikkeet. Tutkittavat vastasivat, että liikkeet, palvelut, sekä parkkipaikat saavat tutkittavat vierailemaan kauppakeskuksessa. Tutkittavien ostopäätökset perustuivat tutkimuksen perusteella tarpeeseen, ulkonäköön, sekä hintaan. Tutkittavien mielestä heidän mielikuvansa kauppakeskuksesta vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä hyvin vähän.
Työn teoreettinen viitekehys koostui brändeihin, sekä kuluttajan ostoprosessiin liittyvästä teoriatiedosta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus oli tyypiltään kyselytutkimus. Kyselyn linkkiä jaettiin kauppakeskuksen sosiaalisessa mediassa kolmen viikon ajan tammikuussa 2023. Tutkimus sisälsi erityyppisiä kysymyksiä, jotta tutkittavien mielipiteitä ja tottumuksia saatiin tutkittua mahdollisimman luotettavasti. Tutkimus koostui demografisista tekijöistä, tutkittavien taustatiedoista, brändimielikuvaan liittyvistä tekijöistä, sekä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimukseen osallistuvilla oli myös mahdollisuus osallistua halutessaan arvontaan. Arvonta oli tutkimuksen lisänä, jotta tutkimus keräisi mahdollisimman paljon vastauksia.
Tutkimukseen kertyi 81 vastausta. Tutkimuksen tulosten perusteella kauppakeskuksessa vierailee eniten 26-35-vuotiaita. Enemmistö tutkimukseen osallistuneista oli naisia. Tutkimuksen tulosten perusteella tutkittavien mielikuva kauppakeskuksesta oli yleisesti ottaen positiivinen. Tutkittavat kuvailivat kauppakeskusta muun muassa viihtyisänä, eloisana, laadukkaana, sekä turvallisena. Keskimäärin tutkittavat vierailivat kauppakeskuksessa kuukausittain ja enemmistö heistä käyttivät seuraavia palveluita: vaateliikkeet, ravintolat, sekä sisustusliikkeet. Tutkittavat vastasivat, että liikkeet, palvelut, sekä parkkipaikat saavat tutkittavat vierailemaan kauppakeskuksessa. Tutkittavien ostopäätökset perustuivat tutkimuksen perusteella tarpeeseen, ulkonäköön, sekä hintaan. Tutkittavien mielestä heidän mielikuvansa kauppakeskuksesta vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä hyvin vähän.