Korjaus- ja reklamaatioprosessin kehittäminen maahantuontialan yrityksessä
Ikonen, Lauri (2023)
Ikonen, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724323
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin pääkaupunkiseudulla toimivalle maahantuontialan yrityksille. Kehityshaasteena oli puutteellinen korjaus- ja reklamaatioprosessi. Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen korjaus- ja reklamaatioprosessia sekä luoda ohje tukemaan sitä.
Opinnäytetyön alussa selvitettiin nykytila-analyysin avulla korjaus- ja reklamaatioprosessin heikkoudet ja vahvuudet sekä kuvattiin prosessi. Tarkan prosessikuvan saavuttamiseksi haastateltiin prosessin avainhenkilöitä. Prosessikuva selitettiin auki tekstin muodossa tarkan ymmärryksen saavuttamiseksi. Nykytila-analyysin tuloksista löydettiin viisi heikkoutta, joihin lähdettiin etsimään ratkaisuehdotuksia kirjallisuudesta.
Kirjallisuudesta löydettyjen hyvien käytäntöjen ja arvokkaina pidettyjen havaintojen sekä nykytila-analyysin pohjalta lähdettiin rakentamaan kehitysehdotuksia havaittuihin heikkouksiin. Ajan- ja kustannustenhallinnan seuraamisen kehittämiseksi hyödynnettiin tilastointiominaisuutta, jonka avulla voidaan luoda raportteja. Korjaukseen saapuvan anturin käyttökohteen tarkempaa selvitystä varten luotiin kehitysehdotus dekontaminaatioilmoituksesta. Saapuvien korjausten tarkempaa seurantaa ja palautuksen syyn seulontaa varten ehdotettiin RMA-lomaketta. Mapitusvaiheesta luopumiseen ehdotettiin korjaustenhallintaa yrityksen ERP:ssä. Korjausten määrään ja takuunalaisuuteen liittyvään datan keruuseen ehdotettiin raporttia korjausten kokonaismäärästä sekä korjausten jakoa takuunalaisiin ja takuunalattomiin.
Jatkotoimenpiteenä ehdotettiin, että kohdeyritys tutkii tarkemmin, minkälaisia mahdollisuuksia heidän toiminnanohjausjärjestelmänsä mahdollistaa korjaustenhallintaan liittyen. Tämän lisäksi ehdotettiin myös luotujen kehitysehdotuksien käyttöön vientiä ja seurantaa.
Opinnäytetyön alussa selvitettiin nykytila-analyysin avulla korjaus- ja reklamaatioprosessin heikkoudet ja vahvuudet sekä kuvattiin prosessi. Tarkan prosessikuvan saavuttamiseksi haastateltiin prosessin avainhenkilöitä. Prosessikuva selitettiin auki tekstin muodossa tarkan ymmärryksen saavuttamiseksi. Nykytila-analyysin tuloksista löydettiin viisi heikkoutta, joihin lähdettiin etsimään ratkaisuehdotuksia kirjallisuudesta.
Kirjallisuudesta löydettyjen hyvien käytäntöjen ja arvokkaina pidettyjen havaintojen sekä nykytila-analyysin pohjalta lähdettiin rakentamaan kehitysehdotuksia havaittuihin heikkouksiin. Ajan- ja kustannustenhallinnan seuraamisen kehittämiseksi hyödynnettiin tilastointiominaisuutta, jonka avulla voidaan luoda raportteja. Korjaukseen saapuvan anturin käyttökohteen tarkempaa selvitystä varten luotiin kehitysehdotus dekontaminaatioilmoituksesta. Saapuvien korjausten tarkempaa seurantaa ja palautuksen syyn seulontaa varten ehdotettiin RMA-lomaketta. Mapitusvaiheesta luopumiseen ehdotettiin korjaustenhallintaa yrityksen ERP:ssä. Korjausten määrään ja takuunalaisuuteen liittyvään datan keruuseen ehdotettiin raporttia korjausten kokonaismäärästä sekä korjausten jakoa takuunalaisiin ja takuunalattomiin.
Jatkotoimenpiteenä ehdotettiin, että kohdeyritys tutkii tarkemmin, minkälaisia mahdollisuuksia heidän toiminnanohjausjärjestelmänsä mahdollistaa korjaustenhallintaan liittyen. Tämän lisäksi ehdotettiin myös luotujen kehitysehdotuksien käyttöön vientiä ja seurantaa.
