Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sadut Päiväkodissa

Pekkala, Satu (2014)

 
Avaa tiedosto
pekkala_satu.pdf (797.8Kt)
Lataukset: 


Pekkala, Satu
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091814064
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää yhden rovaniemeläisen päiväkodin työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, mitä satu on. Haluan herättää toimijoita pohtimaan sadun merkitystä lapselle heidän päiväkodissaan. Selvitin myös miten satuja voidaan käyttää päiväkodin toiminnassa ja mitä satuja luettaessa on otettava huomioon.

Teoriaosuudessa määrittelen sadun käsitettä ja esittelen erilaisia satuja. Kuvaan myös lapsen kielen kehittymistä, satujen käyttöä varhaiskasvatuksessa sekä sitä, miten sadut on huomioitu varhaiskasvatussuunnitelmassa.

Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluilla sain runsaan ja monipuolisen aineiston. Aineistossa työntekijät pohtivat mikä merkitys sadulla lapselle on ja miten sitä voitaisiin päiväkodin toiminnassa vielä vahvistaa.

Päiväkoti on uusi, minkä vuoksi aika on mennyt arjen toimintojen suunnitteluun ja satujen käytön suunnittelu ja itse toiminta on jäänyt vähäiseksi. Haastatteluissa selvisi kuitenkin, että sadut ovat tärkeä osa päiväkodin ydintoimintaa. Satujen ympärille voidaan rakentaa monipuolista lapsenkehitystä tukevaa toimintaa ja satukirjoja käytetään päivittäin. Opinnäytetyöni herätti työntekijöissä hyviä ajatuksia siitä, miten päiväkodissa voidaan tehdä sadunlukuhetkestä ja toiminnasta lapsille vielä antoisampaa ja rikkaampaa. Satukirjoja käytetään silti jo päivittäin ahkerasti.

Keskeisenä johtopäätöksenä opinnäytetyössäni selvisi, että satujen merkitys lapselle on todella suuri. Lapsi ammentaa saduista työkaluja erilaisiin arjen haasteisiin. Sadun avulla viihdytetään, rohkaistaan, lohdutetaan ja opetetaan lasta. Tämä vahvistuu entisestään, kun sadun lukija on sydämellään läsnä sadunlukuhetkessä. Sadut ovat nyt ja tulevaisuudessa tärkeä osa päiväkodin jokapäiväistä toimintaa.


Sadut, sadut varhaiskasvatuksessa, satujen merkitys lapselle
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste