Toimitusvarmuuden parantaminen edistyneen suunnittelun avulla - case Yritys X
Eronen, Markku (2023)
Eronen, Markku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070724551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023070724551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia edistyneen kysynnän suunnittelun vaikutusta toimitusvarmuuteen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen. Edistynyt kysynnän suunnittelu tarkoittaa ”sales and operations planning” -prosessia sekä ”sales and operations execution” -prosessia. Molemmissa prosesseissa kysynnän suunnittelu lähtee asiakasrajapinnasta, ja tiedot kulkevat läpi yrityksen toimitusketjun aina toimittajalle tai tuotantolaitoksille.
Ensiksi rakennettiin perushypoteesi, joka antoi tutkimukselle rungon. Seuraavaksi perehdyttiin toimitusketjun toimintaan, asiakastyytyväisyyteen sekä edistyneeseen suunnitteluun liittyvään kirjallisuuteen ja asiantuntija-artikkeleihin. Lisäksi tutkittiin kohteena olevan Yritys X:n tietoja materiaalin sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta. Tutkimusten tulokset raportoidaan tässä työssä.
Tutkimus vahvisti lähtöhypoteesin. Toimitusvarmuus yleisellä tasolla parantaa asiakastyytyväisyyttä tiettyyn pisteeseen asti, joskin huono toimitusvarmuus voi heikentää asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Se on siis hygieniatekijä. Edistynyt suunnittelu puolestaan parantaa toimitusvarmuutta erityisesti tarkkaan valittujen tuotteiden tai nimikkeiden osalta. Se myös parantaa tulevaisuuden toimitusketjun kriiseihin valmistautumista. On myös kannattavaa käyttää ohjelmistopohjaista automatiikkaa volyymituotteiden kysynnän ennustamisen osalta.
Yrityksen X on hyvin suositeltavaa jatkaa panostusta edistyneeseen suunnitteluun tulevaisuudessa.
Ensiksi rakennettiin perushypoteesi, joka antoi tutkimukselle rungon. Seuraavaksi perehdyttiin toimitusketjun toimintaan, asiakastyytyväisyyteen sekä edistyneeseen suunnitteluun liittyvään kirjallisuuteen ja asiantuntija-artikkeleihin. Lisäksi tutkittiin kohteena olevan Yritys X:n tietoja materiaalin sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta. Tutkimusten tulokset raportoidaan tässä työssä.
Tutkimus vahvisti lähtöhypoteesin. Toimitusvarmuus yleisellä tasolla parantaa asiakastyytyväisyyttä tiettyyn pisteeseen asti, joskin huono toimitusvarmuus voi heikentää asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. Se on siis hygieniatekijä. Edistynyt suunnittelu puolestaan parantaa toimitusvarmuutta erityisesti tarkkaan valittujen tuotteiden tai nimikkeiden osalta. Se myös parantaa tulevaisuuden toimitusketjun kriiseihin valmistautumista. On myös kannattavaa käyttää ohjelmistopohjaista automatiikkaa volyymituotteiden kysynnän ennustamisen osalta.
Yrityksen X on hyvin suositeltavaa jatkaa panostusta edistyneeseen suunnitteluun tulevaisuudessa.