Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työssäjaksamisen tukeminen johtamisen keinoin

Viljamaa, Katja (2023)

 
Avaa tiedosto
Viljamaa_Katja.pdf (806.3Kt)
Lataukset: 


Viljamaa, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080724664
Tiivistelmä
Opettajien työssäjaksaminen on ajankohtainen ja tärkeä aihe, josta käydään laajaa yhteiskunnallista keskustelua. Toimintaympäristön ja oppilaitosten toiminnan nopeat muutokset, asettavat johtamiselle uusia haasteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisten opettajien työn keskeisiä kuormitustekijöitä ja sitä, kuinka johtamisella voitaisiin tukea opettajien työhyvinvointia ja jaksamista.

Tietoperustassa käsitellään opettajan työn muutosta, työhyvinvoinnin käsitteen muodostumista, työnantajan velvoitteita työhyvinvoinnista huolehtimisessa, uupumuksen ennaltaehkäisyä sekä erilaisia johtamismalleja. Johtamismallien osalta työn kannalta keskeisimmäksi muodostui valmentava johtajuus, jolla on tutkimusten mukaan vaikutusta henkilöstön hyvinvoinnin lisääntymiseen. Hyvinvoinnin kautta myös organisaation tuloksellisuus kohenee. Tietoperusta koostuu tämänhetkisistä kotimaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista sekä ajankohtaisesta kirjallisuudesta liittyen työhyvinvointiin ja johtamisteorioihin.

Työn toimeksiantaja on eteläsuomalainen ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus, jonka tulokset ovat sidoksissa kohdeorganisaatioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, jotka toteutettiin kohdeorganisaation kahdessa eri toimipisteessä.

Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että valmentava johtajuus ja tiimien autonomia tarvitsevat toimiakseen selkeät raamit, joiden sisällä toimintaa voidaan kehittää. Tuloksista käy myös ilmi johtamiseen liittyviä tekijöitä, joilla voidaan tukea opettajien työssäjaksamista ja ennaltaehkäistä uupumista. Kehittämistyön tuotoksena syntyi huoneentaulu tiimiesihenkilöille. Huoneentauluun tiivistettiin valmentavan johtajuuden keskeisimmät tekijät ja työhyvinvointia tukevia asioita päivittäisjohtamisen tueksi.

Asiasanat: valmentava johtajuus, työssäjaksaminen, työuupumus, työnimu, ammatillinen opettaja, työhyvinvoinnin johtaminen 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste