Supernainen-verkkovalmennuksen palveluformaatin muotoilu
Manninen, Terhi (2023)
Manninen, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081024698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081024698
Tiivistelmä
Naisten kohdalla liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi tulisi kehitellä uudenlaisia palveluita, jotka pystyvät tavoittamaan kyseisen asiakasryhmän ja vastaamaan heidän haasteisiinsa liikunta-aktiivisuuden saralla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kohdennetulle asiakasryhmälle verkkovalmennuksen palveluformaatti. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada alkavalla yritykselle uusi palvelu, jonka avulla yritys toteuttaa liiketoimintaansa. Uuden palvelun avulla yritys pystyy vastaamaan asiakasryhmän haasteisiin. Opinnäytetyö pyrki selvittämään, millainen liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin keskittyvä verkko-valmennuksen palveluformaatti vastaa 25–45-vuotiaiden perheellisten naisten liikuntasuhteen ja hyvinvoinnin saavutettavuuden haasteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena opinnäytetyönä, joka eteni palvelumuotoiluprosessin tuplatimantissa määrittämien vaiheiden mukaisesti. Opinnäytetyön tekijän asiakasymmärrystä syvennettiin asiakkaista saatavilla olevalla tausta-aineiston analyysillä. Asiakasymmärrys tiivistettiin kahdeksi asiakasprofiiliksi. Profiileissa nousi esille kaksi eri ikäryhmään kuuluvaa perheellisestä naista, jotka elävät eri elämänvaihetta, mutta molemmissa profiileissa suurimmiksi haasteiksi koettiin oman ajan puute ja pelko perheen rutiinien rikkoutumisesta. Olemassa olevien liikuntaan ja hyvinvointiin keskittyvien verkkovalmennuspalveluiden benchmarkkauksen avulla ja asiakasprofiileista nousseiden haasteiden kautta määritettiin millainen verkkovalmennuksen palveluformaatti voisi olla. Liikunnan ja hyvinvoinnin teoriatiedon ja benchmarkkauksen sekä asiakasprofiileista nousseet haasteet huomioon ottaen kehitettiin verkkovalmennuksen palveluformaatille sisältö. Tuotoksena syntyi 25–45-vuotiaille perheellisille naisille liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin keskittyvä verkkovalmennuksen palveluformaatti. Valmennus pohjautuu arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan sekä liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin vaikuttaviin osa-alueisiin.
Verkkovalmennuksen palveluformaatin kiinnostavuutta ja toimivuutta arvioitiin palvelun kuvauksen avulla. Arviointiin osallistui yhteensä 10 palvelun mahdollista loppukäyttäjää ja heille annettiin arviointilomake. Lomakkeen kautta saatu palaute oli yleisesti hyvää ja kuvaus herätti asiakkaiden kiinnostuksen palvelua kohtaan. Palautteista nousi esille muutosehdotuksia, joiden pohjalta palveluformaatti muokkautuu lopulliseen muotoonsa ja vastaamaan paremmin asiakasryhmän tarpeita. Verkkovalmennuksen palveluformaattia tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa yritystoiminnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kohdennetulle asiakasryhmälle verkkovalmennuksen palveluformaatti. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada alkavalla yritykselle uusi palvelu, jonka avulla yritys toteuttaa liiketoimintaansa. Uuden palvelun avulla yritys pystyy vastaamaan asiakasryhmän haasteisiin. Opinnäytetyö pyrki selvittämään, millainen liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin keskittyvä verkko-valmennuksen palveluformaatti vastaa 25–45-vuotiaiden perheellisten naisten liikuntasuhteen ja hyvinvoinnin saavutettavuuden haasteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena opinnäytetyönä, joka eteni palvelumuotoiluprosessin tuplatimantissa määrittämien vaiheiden mukaisesti. Opinnäytetyön tekijän asiakasymmärrystä syvennettiin asiakkaista saatavilla olevalla tausta-aineiston analyysillä. Asiakasymmärrys tiivistettiin kahdeksi asiakasprofiiliksi. Profiileissa nousi esille kaksi eri ikäryhmään kuuluvaa perheellisestä naista, jotka elävät eri elämänvaihetta, mutta molemmissa profiileissa suurimmiksi haasteiksi koettiin oman ajan puute ja pelko perheen rutiinien rikkoutumisesta. Olemassa olevien liikuntaan ja hyvinvointiin keskittyvien verkkovalmennuspalveluiden benchmarkkauksen avulla ja asiakasprofiileista nousseiden haasteiden kautta määritettiin millainen verkkovalmennuksen palveluformaatti voisi olla. Liikunnan ja hyvinvoinnin teoriatiedon ja benchmarkkauksen sekä asiakasprofiileista nousseet haasteet huomioon ottaen kehitettiin verkkovalmennuksen palveluformaatille sisältö. Tuotoksena syntyi 25–45-vuotiaille perheellisille naisille liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin keskittyvä verkkovalmennuksen palveluformaatti. Valmennus pohjautuu arvo- ja hyväksyntäpohjaiseen lähestymistapaan sekä liikuntasuhteeseen ja hyvinvointiin vaikuttaviin osa-alueisiin.
Verkkovalmennuksen palveluformaatin kiinnostavuutta ja toimivuutta arvioitiin palvelun kuvauksen avulla. Arviointiin osallistui yhteensä 10 palvelun mahdollista loppukäyttäjää ja heille annettiin arviointilomake. Lomakkeen kautta saatu palaute oli yleisesti hyvää ja kuvaus herätti asiakkaiden kiinnostuksen palvelua kohtaan. Palautteista nousi esille muutosehdotuksia, joiden pohjalta palveluformaatti muokkautuu lopulliseen muotoonsa ja vastaamaan paremmin asiakasryhmän tarpeita. Verkkovalmennuksen palveluformaattia tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa yritystoiminnassa.