Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotekehitysprosessin kehittäminen kahvilaympäristössä

Halilaj, Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
Halilaj_Maria.pdf (1.928Mt)
Lataukset: 


Halilaj, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023080724662
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tuotekehitysprosessin mallintamiseen ja kehittämiseen kahvilaliiketoiminnassa. Tuotekehitysprosessin dokumentoiminen on välttämätöntä sen parantamiseksi, hiljaisen tiedon esiintuomiseksi ja liiketoiminnan strategian mukaisten tavoitteiden asettamiseksi. Selkeillä prosesseilla voidaan saavuttaa kilpailuetua, koska asiakkailla on useita vaihtoehtoja ja nopeimmin kysyntään vastaava yritys onnistuu jatkuvassa parantamisessa ja toteutuksessa. Nopeus ja analyyttisyys muuttuvassa toimintaympäristössä on mahdollista vain toimivan tuotekehitysprosessin avulla. Kassavirran hallinta edellyttää onnistunutta asiakaskokemusta ja kykyä toimittaa palveluita niin hyvin, että asiakas palaa uudelleen ja muuttuviin tarpeisiin voidaan vastata nopeasti.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotekehitysprosessin vaiheita kahvilaliiketoiminnassa ja kehittää käyttövalmis tuotekehitysprosessimalli toimipisteen tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tuotekehitysprosessin vaiheita selvitettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin kahvilan muuttunutta toimintaympäristöä, tuotekehitysprosessimalleja, prosessien parantamista, ideointia ja tulevaisuustutkimusta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja haastatteluja toteutettiin teemahaastatteluna tuotekehityksessä toimineille esimiehille.

Tulosten perusteella suunnitelmallisuus, tavoitteiden asettaminen ja dokumentointi edistivät tuotekehitystä. Prosessien asiakaslähtöisyys ja liiketoiminnan strategian huomioiminen tavoitteiden suunnitteluvaiheessa loivat kilpailuetua. Tuotekehityksen prosesseissa on kyse organisaation kyvykkyydestä ymmärtää omaa toimintaa ja tuloksellisuutta. Parantaminen alkaa tavoitteesta ja ilman tavoitetta on mahdoton parantaa. Tuotekehitystoiminnan ideointiin liittyi haasteita, koska tuotteiden tulisi olla asiakkaan silmissä arvoa lisääviä ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste