Tulevaisuustanssit: taiteesta työtä - työstä taidetta
Lappi, Pauliina (2023)
Lappi, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081424720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081424720
Tiivistelmä
Tulevaisuustanssit! Taiteesta työtä – työstä taidetta on portfoliomuotoinen
opinnäytetyö. Otsikon sana ”tulevaisuustanssit” kuvaa metaforisesti taidetta uusissa toimintaympäristöissä.
Tietoperusta työlleni on kriittinen pedagogiikka. Työni pohjautuu kahteen
taiteellisen työn tuotantoon, joita ovat: Elävä historiikki – Tanssivat tarinat ja
Moninaisuuden tanssit -performanssi. Molemmat tuotannot on toteutettu COVID 19 -pandemian aikana.
Työni tavoitteena on tuoda esille taiteellista ja pedagogista työtäni ja selvittää kuinka työni keskustelee tämän päivän muuttuneissa taiteen, pedagogiikan ja hyvinvoinnin toimintaympäristöissä. Tutkimuskysymyksiä työssäni ovat: Kuinka luodaan osallistava kokonaisvaltainen oppimisympäristö performanssin keinoin? Voiko performanssi toimia kriittisen ajattelun mahdollistajana osallistavassa taidepedagogisessa prosessissa? Kuinka toteutetaan työtä hybridimuotoisesti siten, että se edistää syväoppimista ja säilyttää kehollisen kohtaamisen merkityksen osana kokemusta?
Kehittämistehtävässä lähestyin taiteellista ja pedagogista työtä pedagogisena performanssina. Työni lopputuloksena kehitin menetelmää, jonka avulla pedagogista performanssia on mahdollista edelleen kehittää osallistavan pedagogiikan ja yhteiskehittämisen näkökulmasta. Pedagoginen performanssi pohjautuu kriittiseen ajatteluun ja kokemuksen reflektointiin.
Aineistona kehittämistehtävässä hyödynsin taltiointeja aikaisemmista taiteellisista töistäni sekä taiteellisen tuotannossa koottuja materiaalia.Työprosessi lisäsi ymmärrystäni akateemisen luku- ja kirjoitustaidon merkityksestä, tunnistaen paremmin eriarvoisuuden mekanismeja. Dialogi ja dialoginen taide läpäisevät työtäni.
opinnäytetyö. Otsikon sana ”tulevaisuustanssit” kuvaa metaforisesti taidetta uusissa toimintaympäristöissä.
Tietoperusta työlleni on kriittinen pedagogiikka. Työni pohjautuu kahteen
taiteellisen työn tuotantoon, joita ovat: Elävä historiikki – Tanssivat tarinat ja
Moninaisuuden tanssit -performanssi. Molemmat tuotannot on toteutettu COVID 19 -pandemian aikana.
Työni tavoitteena on tuoda esille taiteellista ja pedagogista työtäni ja selvittää kuinka työni keskustelee tämän päivän muuttuneissa taiteen, pedagogiikan ja hyvinvoinnin toimintaympäristöissä. Tutkimuskysymyksiä työssäni ovat: Kuinka luodaan osallistava kokonaisvaltainen oppimisympäristö performanssin keinoin? Voiko performanssi toimia kriittisen ajattelun mahdollistajana osallistavassa taidepedagogisessa prosessissa? Kuinka toteutetaan työtä hybridimuotoisesti siten, että se edistää syväoppimista ja säilyttää kehollisen kohtaamisen merkityksen osana kokemusta?
Kehittämistehtävässä lähestyin taiteellista ja pedagogista työtä pedagogisena performanssina. Työni lopputuloksena kehitin menetelmää, jonka avulla pedagogista performanssia on mahdollista edelleen kehittää osallistavan pedagogiikan ja yhteiskehittämisen näkökulmasta. Pedagoginen performanssi pohjautuu kriittiseen ajatteluun ja kokemuksen reflektointiin.
Aineistona kehittämistehtävässä hyödynsin taltiointeja aikaisemmista taiteellisista töistäni sekä taiteellisen tuotannossa koottuja materiaalia.Työprosessi lisäsi ymmärrystäni akateemisen luku- ja kirjoitustaidon merkityksestä, tunnistaen paremmin eriarvoisuuden mekanismeja. Dialogi ja dialoginen taide läpäisevät työtäni.