Sähköisten asiointipalvelujen käyttäjäkokemuksia – artikkeli terveydenhoitajaliiton jäsensivuille
Kokkonen, Paula (2023)
Kokkonen, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724796
Tiivistelmä
Sähköiset asiointipalvelut ovat tärkeä osa terveydenhoitopalveluita. Niiden kehittäminen parantaa asiakaslähtöisyyttä, hoidon jatkuvuutta ja palveluiden saatavuutta. Kansalaisten osallistumista omaan hoitoon ja terveys- ja hyvinvointitietojen hallintaa pyritään parantamaan sähköisten terveyspalvelujen avulla. Kainuun Omasote on Kainuun soten tarjoama sähköinen asiointipalvelu, jossa voi hoitaa omia hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä kiireettömiä asioita. Äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaat voivat myös hoitaa neuvolapalveluihin liittyviä asioita Omasoten kautta. Jotta kansalaiset käyttäisivät sähköisiä palveluja, niiden käytön ohjaus on keskeisessä roolissa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli terveydenhoitajaliiton jäsensivuille opinnäytetyön tutkimustuloksista ja käyttäjämäärien kehityksestä. Kehittämistyö pohjautuu keväällä 2020 valmistuneeseen opinnäytetyöhön: ”Äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden kokemuksia Kainuun Omasoten käytöstä”. Tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhuollon ammattilaisille sähköisten palvelujen käyttäjäkokemuksista, ja siitä miten käyttäjämäärät ovat kehittyneet. Tutkimustehtävänä on: Millainen artikkeli esittelee selkeästi sähköisten palvelujen käyttäjäkokemuksia? Kehittämistyön toimeksiantajana on Kajaanin ammattikorkeakoulu, Arja Oikarinen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli terveydenhoitajaliiton jäsensivuille opinnäytetyön tutkimustuloksista ja käyttäjämäärien kehityksestä. Kehittämistyö pohjautuu keväällä 2020 valmistuneeseen opinnäytetyöhön: ”Äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden kokemuksia Kainuun Omasoten käytöstä”. Tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhuollon ammattilaisille sähköisten palvelujen käyttäjäkokemuksista, ja siitä miten käyttäjämäärät ovat kehittyneet. Tutkimustehtävänä on: Millainen artikkeli esittelee selkeästi sähköisten palvelujen käyttäjäkokemuksia? Kehittämistyön toimeksiantajana on Kajaanin ammattikorkeakoulu, Arja Oikarinen.