Google Ads -hakusanamainonnan perusteet
Turunen, Tiina (2023)
Turunen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081624775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081624775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toiminnallisena työnä opas hakusanamainonnan perusteista Google Adsissa. Hakusanamainonta on yritykselle hyvin kustannustehokas tapa markkinoida omia tuotteita ja palveluita, sillä hakusanamainonta tavoittaa kuluttajan juuri silloin, kun tämä on valmiina löytämään tarpeisiinsa sopivan tuotteen tai palvelun hakukoneesta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat pienet ja keskisuuret yritykset, joiden markkinointibudjetti on pieni ja joilla ei välttämättä ole rahaa palkata ammattilaista tekemään hakusanamainontaa. Opinnäytetyö rajattiin hakusanamainontaan Google Adsissa, sillä vaikka myös muissa hakukoneissa on mahdollista tehdä hakusanamainontaa, tehdään ylivoimaisesti suurin osa hauista Googlessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensin hakusanamainontaa yleisesti sekä hakusanamainonnalle suositeltavia tavoitteita ja mittareita. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin hakusanamainonnan perusteita Google Adsissa. Google Adsiin liittyvä teoriaosuus rajattiin perusmuotoisiin hakusanakampanjoihin, sillä muut kampanjatyypit vaativat tarkempaa osaamista. Lisäksi perusmuotoiset avainsanoihin perustuvat hakusanakampanjat ovat hakusanamainontaa aloittavalle yritykselle kaikista oleellisimpia Googlen monipuolisesta kampanjavalikoimasta huolimatta. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin Google Adsin hakusanakampanjoiden perusominaisuuksia.
Toiminnallinen työ toteutettiin PowerPoint-muodossa. Teoreettisen viitekehyksen perusteella rakennettiin opas, joka ohjaa hakusanamainontaa aloittavaa tekijää kampanjanrakennuksen perusteisiin. Opas pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman visuaalisessa muodossa kuvia apuna käyttäen.
Työn tavoitteena oli luoda tiivis opas hakusanamainontaan. Työn aiheen rajaaminen pelkkiin perusteisiin oli joiltain osin haasteellista, mutta työ onnistui silti tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensin hakusanamainontaa yleisesti sekä hakusanamainonnalle suositeltavia tavoitteita ja mittareita. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin hakusanamainonnan perusteita Google Adsissa. Google Adsiin liittyvä teoriaosuus rajattiin perusmuotoisiin hakusanakampanjoihin, sillä muut kampanjatyypit vaativat tarkempaa osaamista. Lisäksi perusmuotoiset avainsanoihin perustuvat hakusanakampanjat ovat hakusanamainontaa aloittavalle yritykselle kaikista oleellisimpia Googlen monipuolisesta kampanjavalikoimasta huolimatta. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käsiteltiin Google Adsin hakusanakampanjoiden perusominaisuuksia.
Toiminnallinen työ toteutettiin PowerPoint-muodossa. Teoreettisen viitekehyksen perusteella rakennettiin opas, joka ohjaa hakusanamainontaa aloittavaa tekijää kampanjanrakennuksen perusteisiin. Opas pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman visuaalisessa muodossa kuvia apuna käyttäen.
Työn tavoitteena oli luoda tiivis opas hakusanamainontaan. Työn aiheen rajaaminen pelkkiin perusteisiin oli joiltain osin haasteellista, mutta työ onnistui silti tavoitteiden mukaisesti.