Hienomotoriikka haltuun : materiaalipaketti 5–6-vuotiaiden lasten hienomotoristen taitojen edistämisestä toimintaterapiassa
Hyttinen, Alisa; Keskitalo, Emilia; Peltomäki, Linnea (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hyttinen, Alisa
Keskitalo, Emilia
Peltomäki, Linnea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082724995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082724995
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapian tavoitteena on tukea osallistumista ja suoriutumista lapsille ominaisissa toiminnoissa. Toimintaterapian tulee aina olla yksilöllistä ja toimintojen tarkoituksenmukaisia, motivoivia ja mielekkäitä. Lapsen mielenkiinnon kohteiden huomioimisella voi olla vaikutusta toimintaan sitoutumiseen ja taitojen kehittymiseen. Viiden ja kuuden vuoden iässä lapsi harjoittelee hienomotorisia taitoja vaativia toimintoja, jotka ovat tärkeässä roolissa kouluun siirtyessä. Motoristen taitojen hankkimisen viitekehystä voidaan käyttää silloin, kun halutaan ymmärtää motoristen taitojen hankkimisen prosessiin liittyviä tekijöitä. Hienomotorisia taitoja voidaan edistää vaikuttamalla lapsen, tehtävän ja ympäristön vuorovaikutteiseen suhteeseen.
Projektimuotoinen opinnäytetyö toteutui suunnitellusti lukuvuoden 2023 aikana yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa sähköinen opiskelumateriaali toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Tavoite saavutettiin ja projektin lopputuloksena muodostui materiaalipaketti, joka kokoaa yhteen ajankohtaista tietoa 5–6-vuotiaiden lasten hienomotoristen taitojen edistämisestä toimintaterapiassa. Kehitystavoitteena oli tukea materiaalipaketin avulla toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoiden ammatillista kasvua ja kehitystä. Toisena kehitystavoitteena oli, että urakehityksessään jo pidemmällä olevat toimintaterapeutit voivat hyötyä materiaalipaketista päivittäen osaamistaan ajankohtaisella tiedolla.
Hienomotoriikka haltuun -materiaalipaketti on 24-sivuinen ja se on tehty Word-tekstinkäsittelyohjelmalla. Materiaalipaketissa esitellään tietoa hienomotoristen taitojen kehityksestä, motoristen taitojen hankkimisen viitekehyksestä sekä käytännön vinkkejä toimintaterapiainterventioiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Materiaalipaketti sisältää itse otettuja valokuvia hienomotorisia taitoja vaativista toiminnoista sekä reflektoivia kysymyksiä ohjaamaan asioiden syvällisempää ymmärtämistä.
Materiaalipaketin laatukriteerit olivat selkeys, näyttöön perustuvuus ja hyödyllisyys. Materiaalipaketista kerättiin palautetta kohderyhmältä Webropol-palautekyselyllä. Laatukriteerit saavutettiin itsearvioinnin ja saadun palautteen perusteella. Jatkotutkimusta tarvitaan lasten hienomotoristen taitojen edistämisen interventioista. Tutkimuksilla voitaisiin lisätä vaikuttavaksi todettujen ja näyttöön perustuvien menetelmien käyttöä toimintaterapeutin työssä.
Projektimuotoinen opinnäytetyö toteutui suunnitellusti lukuvuoden 2023 aikana yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa sähköinen opiskelumateriaali toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Tavoite saavutettiin ja projektin lopputuloksena muodostui materiaalipaketti, joka kokoaa yhteen ajankohtaista tietoa 5–6-vuotiaiden lasten hienomotoristen taitojen edistämisestä toimintaterapiassa. Kehitystavoitteena oli tukea materiaalipaketin avulla toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoiden ammatillista kasvua ja kehitystä. Toisena kehitystavoitteena oli, että urakehityksessään jo pidemmällä olevat toimintaterapeutit voivat hyötyä materiaalipaketista päivittäen osaamistaan ajankohtaisella tiedolla.
Hienomotoriikka haltuun -materiaalipaketti on 24-sivuinen ja se on tehty Word-tekstinkäsittelyohjelmalla. Materiaalipaketissa esitellään tietoa hienomotoristen taitojen kehityksestä, motoristen taitojen hankkimisen viitekehyksestä sekä käytännön vinkkejä toimintaterapiainterventioiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Materiaalipaketti sisältää itse otettuja valokuvia hienomotorisia taitoja vaativista toiminnoista sekä reflektoivia kysymyksiä ohjaamaan asioiden syvällisempää ymmärtämistä.
Materiaalipaketin laatukriteerit olivat selkeys, näyttöön perustuvuus ja hyödyllisyys. Materiaalipaketista kerättiin palautetta kohderyhmältä Webropol-palautekyselyllä. Laatukriteerit saavutettiin itsearvioinnin ja saadun palautteen perusteella. Jatkotutkimusta tarvitaan lasten hienomotoristen taitojen edistämisen interventioista. Tutkimuksilla voitaisiin lisätä vaikuttavaksi todettujen ja näyttöön perustuvien menetelmien käyttöä toimintaterapeutin työssä.