TKI-linkittyminen ammattikorkeakouluissa
Niemi, Maria (2023)
Niemi, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083025089
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehitystoiminta on olennainen osa suomalaisten ammattikorkeakoulujen toimintaa jo vuosikymmenten ajan. Avoimen tutkimuskulttuurin kehittyessä korkeakoulujen opiskelijat entistä enemmän osallistuvat mukaan tutkimustoimintaan ja paikallisten yritysten toiminnan innovoittamiseen. Tämä opinnäytetyö selvittää tehokkaimmat ja soveltuvimmat keinot ja menetelmät millä tavoin tutkimustoimintaa on integroitu mukaan opetukseen. Lisäksi tarkastellaan erilaisia haasteita mitä integraatio voi aiheuttaa ja opiskelijoiden suhtautumista tutkimustoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jakautunut kahteen pääaiheeseen. Nämä ovat ammattikorkeakoulupedagogiikka ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisen tutkimuksena. Empiirinen toteutus suoritetaan puolistrukturoidulla teemakyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse suomalaisissa ammattikorkeakouluissa työskenteleville tutkimus- ja opetuspuolen asiantuntijoille. Henkilöitä valittiin eri osastoilta, jotta saataisiin mahdollisimman kattavasti eri näkökulmia ja ajatuksia aiheeseen.
Tutkimustuloksista saadaan selville, että ammattikorkeakoulut integroivat tutkimustoimintaa mukaan opetukseen ammattikorkeakoululain linjausten mukaisesti.
Ammattikorkeakoulut soveltavat erilaisia keinoja ja tapoja millä he aktiivisesti pyrkivät edistämään opiskelijoiden oppimiskokemusta ja saadakseen enemmän kontakteja työelämään. Haasteina koettiin projektien aikatauluttaminen, ajan puutteellisuus ja opiskelijoiden motivoiminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jakautunut kahteen pääaiheeseen. Nämä ovat ammattikorkeakoulupedagogiikka ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisen tutkimuksena. Empiirinen toteutus suoritetaan puolistrukturoidulla teemakyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse suomalaisissa ammattikorkeakouluissa työskenteleville tutkimus- ja opetuspuolen asiantuntijoille. Henkilöitä valittiin eri osastoilta, jotta saataisiin mahdollisimman kattavasti eri näkökulmia ja ajatuksia aiheeseen.
Tutkimustuloksista saadaan selville, että ammattikorkeakoulut integroivat tutkimustoimintaa mukaan opetukseen ammattikorkeakoululain linjausten mukaisesti.
Ammattikorkeakoulut soveltavat erilaisia keinoja ja tapoja millä he aktiivisesti pyrkivät edistämään opiskelijoiden oppimiskokemusta ja saadakseen enemmän kontakteja työelämään. Haasteina koettiin projektien aikatauluttaminen, ajan puutteellisuus ja opiskelijoiden motivoiminen.