Brändin tunnettavuuteen panostamisen merkitys: liikkeenjohdon konsultointia harjoittavan pk-yrityksen menestymisen kannalta
Miettunen, Pyry (2023)
Miettunen, Pyry
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023083125192
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys brändin tunnettavuudella on liikkeenjohdon konsultointia harjoittavan pk-yrityksen menestymisen kannalta. Brändin tunnettavuus mielletään keskusteluissa usein vaikuttavaksi tekijäksi yrityksen menestymisen kannalta. Brändin tunnettavuuden kasvattamiseen liittyy useita kysymyksiä, joiden takia brändin tunnettavuuteen panostamista saatetaan lykätä tai jättää panostukset tekemättä. Tällaisia kysymyksiä ovat, mitä toimenpiteitä brändin tunnettavuuden eteen tulisi tehdä, mitä mittareita käyttäen tehtyjä investointeja tulisi mitata ja mitä tehdystä työstä lopulta hyödytään.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi brändin ja brändin tunnettavuuden lisäksi brändiin olennaisesti vaikuttavia aihealueita. Näitä aihealueita ovat asiakaskokemus, brändistrategia ja brändin sekä asiakaskokemuksen tutkimus- ja mittauselementit. Opinnäytetyön lähdemateriaali pitää sisällään laajan kirjon kansallisia ja kansainvälisiä verkkolähteitä ja e-kirjoja.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Haastateltavana opinnäytetyössä esiintyy viisi markkinoinnista päättävää henkilöä viidestä eri liikkeenjohdon konsultointia harjoittavasta pk-yrityksestä.
Opinnäytetyössä tehtyjen haastattelujen ja ammattikirjallisuuteen pohjautuvan viitekehyksen perusteella selvisi, että brändin tunnettavuudella on suuri merkitys liikkeenjohdon konsultointia harjoittavan pk-yrityksen menestymisen kannalta. Tämän selvityksen yhteydessä tehtyjen haastattelujen perusteella suurimmat erot haastateltavien vastausten välillä koskivat brändin sisällyttämistä osaksi strategiaa, brändimainonnan ja taktisen mainonnan eroja, sekä brändin tunnettavuuden mittausvaihtoehtoja.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi brändin ja brändin tunnettavuuden lisäksi brändiin olennaisesti vaikuttavia aihealueita. Näitä aihealueita ovat asiakaskokemus, brändistrategia ja brändin sekä asiakaskokemuksen tutkimus- ja mittauselementit. Opinnäytetyön lähdemateriaali pitää sisällään laajan kirjon kansallisia ja kansainvälisiä verkkolähteitä ja e-kirjoja.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina puhelinhaastatteluina. Haastateltavana opinnäytetyössä esiintyy viisi markkinoinnista päättävää henkilöä viidestä eri liikkeenjohdon konsultointia harjoittavasta pk-yrityksestä.
Opinnäytetyössä tehtyjen haastattelujen ja ammattikirjallisuuteen pohjautuvan viitekehyksen perusteella selvisi, että brändin tunnettavuudella on suuri merkitys liikkeenjohdon konsultointia harjoittavan pk-yrityksen menestymisen kannalta. Tämän selvityksen yhteydessä tehtyjen haastattelujen perusteella suurimmat erot haastateltavien vastausten välillä koskivat brändin sisällyttämistä osaksi strategiaa, brändimainonnan ja taktisen mainonnan eroja, sekä brändin tunnettavuuden mittausvaihtoehtoja.