Ajoneuvon CAN-väylän häiritseminen koulutuskäytössä
Hiidenvesi, Sami (2023)
Hiidenvesi, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ajoneuvon tiedonsiirtoväylän häirintään erityisesti soveltuvan laitteen ohjelmistoa ja sen käyttömahdollisuuksia koulutuskäytössä. Työssä selvitettiin myös mahdollisuutta kytkeä laite osaksi ajoneuvon tiedonsiirtoväylää ja tämän avulla häiritä väylässä kulkevaa signaalia sekä samalla seurata, miten ajoneuvo reagoi eri tilanteisiin.
Työssä häirittiin ajoneuvon tiedonsiirtoväylää ilman fyysisiä kytkentöjä, minkä takia luotiin johtimet laitteiston ja ajoneuvon hansikaslokeroon tehtyihin mittapisteiden välille. Häirintä suoritettiin itse luodulla ohjelmakoodilla, johon voitiin määrittää, millä tavalla väylän signaalia ja mitä väylää häiritään.
Työ tehtiin Vectorin laitteella, joka on erityisesti suunniteltu ajoneuvon CAN-väylän häirintään ja tulkintaan. Väyläsignaalin tulkitsemiseen käytettiin PicoScopen oskilloskooppia ja ajoneuvon reagointia seurattiin ajoneuvovalmistajan omalla vikadiagnoosiin soveltuvalla AOS-järjestelmällä lukemalla vikakoodeja.
Laitteita ja ohjelmia voidaan hyödyntää ajoneuvon tiedonsiirtoväylien koulutuksessa havainnollistamaan, miten tiedonsiirtoväylä toimii ja miten ajoneuvo reagoisi, jos tiedonsiirtoa häirittäisiin. Työtä ja työssä käytettäviä laiteita voidaan käyttää laajemmin ja monipuolisemmin kehittämällä ohjelmakoodia ja lisäämällä laitteita, joiden avulla voidaan eri toimintoja kokeilla useammassa väylässä ja näin mahdollisesti testata toimintoja laajemmin.
Työssä häirittiin ajoneuvon tiedonsiirtoväylää ilman fyysisiä kytkentöjä, minkä takia luotiin johtimet laitteiston ja ajoneuvon hansikaslokeroon tehtyihin mittapisteiden välille. Häirintä suoritettiin itse luodulla ohjelmakoodilla, johon voitiin määrittää, millä tavalla väylän signaalia ja mitä väylää häiritään.
Työ tehtiin Vectorin laitteella, joka on erityisesti suunniteltu ajoneuvon CAN-väylän häirintään ja tulkintaan. Väyläsignaalin tulkitsemiseen käytettiin PicoScopen oskilloskooppia ja ajoneuvon reagointia seurattiin ajoneuvovalmistajan omalla vikadiagnoosiin soveltuvalla AOS-järjestelmällä lukemalla vikakoodeja.
Laitteita ja ohjelmia voidaan hyödyntää ajoneuvon tiedonsiirtoväylien koulutuksessa havainnollistamaan, miten tiedonsiirtoväylä toimii ja miten ajoneuvo reagoisi, jos tiedonsiirtoa häirittäisiin. Työtä ja työssä käytettäviä laiteita voidaan käyttää laajemmin ja monipuolisemmin kehittämällä ohjelmakoodia ja lisäämällä laitteita, joiden avulla voidaan eri toimintoja kokeilla useammassa väylässä ja näin mahdollisesti testata toimintoja laajemmin.