Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Luvattomalta poissaololta palautetun lapsen kanssa työskentely nuorten vastaanottoyksikössä

Bisi, Miriam (2023)

 
Avaa tiedosto
Bisi_Miriam.pdf (361.5Kt)
Lataukset: 


Bisi, Miriam
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125253
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan monimuotoinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on selkeyttää nuorten vastaanotossa työskentelevien ammattilaisten työskentelyä luvattomilta poissaoloilta palautettujen muualle sijoitettujen lasten kanssa. Tavoitteena oli luoda työryhmille yhteinen opas, joka on hyödynnettävissä työskentelyn jokaiseen eri vaiheeseen.

Ajatus opinnäytetyön tarpeesta syntyi henkilökunnan esille tuomasta puutteesta selkeisiin yhtenäisesti koottuihin ohjeisiin koko vastaanottoprosessin eri vaiheita varten. Taustalla oli ajatus, että ammattilainen, riippumatta siitä, onko hän ensimmäistä kertaa työvuorossa tai sijaistamassa toisessa yksikössä tietäisi miten toimia. Selkeät ohjeet lisäävät olennaisesti turvallisuuden tunnetta tilanteissa, joissa ollaan tekemisissä vieraiden lasten kanssa ensimmäistä kertaa.

Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössäni toimi dialogisuus. Dialogisuuden merkitys ja mahdollisuudet korostuvat sekä kirjallisessa tuotoksessa että oppaassa. Empatian myötä ammattilainen työskennellessään on läsnä sekä ammattilaisena että henkilökohtaisesti kokevana ihmisenä. Dialogisuuden avulla sosiaalialan ammattilainen voi kohtaamistilanteessa ratkaisevasti vaikuttaa siihen, miten asiakastilanne etenee. Työskentelyssä tulee aina huomioida miten omat vastaukset vaikuttavat lapsen tilaan ja miten hänen vastauksensa saavat mahdollisuuden viedä prosessia eteenpäin kohti hänelle turvallista tavoitetta. Dialogisuuden tiedostamisen tärkeyden merkitys korostuu sekä asiakastyössä, että yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Yhteistyössä nuorten vastaanotoissa työskentelevien ammattilaisten kanssa syntyi opas, johon kerättiin vastaanottotilanteiden eri vaiheissa tarvittavia ohjeita ja sääntöjä. Opas auttaa työtehtävien eri vaiheissa ammattilaisia eteenpäin. Esille tullut palaute oli positiivista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste