Instagram markkinointiviestintä tunnettuuden lisäämisen keinona: Case Game Gliders
Väisänen, Lauri; Mensonen, Tuomas; Raatikainen, Sami (2023)
Väisänen, Lauri
Mensonen, Tuomas
Raatikainen, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090725453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta voitaisiin parantaa Instagram markkinointiviestinnän avulla.
Opinnäytetyössä tehtiin teoriapohja, kaksi kyselytutkimusta sekä produkti yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn menetelmänä toimi toiminnallinen opinnäytetyö.
Instagram käyttäjäkyselyyn saatiin yhteensä 171 vastausta. Tutkimuksessa todettiin, että Instagram on toimiva alusta tavoittaa nuoria aikuisia, sillä he käyttävät alustaa päivittäin. Tutkimuksesta todettiin Instagram markkinointiviestinnän olevan tehokasta ja tärkein ominaisuus julkaisuissa on visuaalisuus ja kuluttajan kokema luottamus yritystä kohtaan. Tutkimuksessa havaittiin, että vaikuttajien käyttäminen Instagram markkinointiviestinnässä on tehokasta, mutta se pitää tehdä oikealla tavalla. Tutkimuksessa osoitettiin, että suurin osa kuluttajista tarvitsee ostopäätöksensä tueksi muutakin tietoa kuin Instagram mainoksen. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että yrityksen tulisi panostaa laadukkaisiin Instagram mainoksiin myynnin lisäämiseksi.
Työssä tehtiin kysely vaikuttajille, joilta ei saatu yhtään vastausta. Työssä todettiinkin, että pienten yritysten voi olla vaikea kontaktoida vaikuttajia Instagramin välityksellä. Vaikuttajaa hyödyntäessä osana yrityksen markkinointiviestintää tulee ottaa huomioon vaikuttajan sopivuus sekä yhteisten arvojen jakaminen yrityksen ja vaikuttajan välillä.
Työn jatkotutkimus mahdollisuuksiksi tunnistettiin esimerkiksi yksittäisen tai kaikki some alustat kattava digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma SOSTAC-mallin avulla.
Opinnäytetyössä tehtiin teoriapohja, kaksi kyselytutkimusta sekä produkti yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn menetelmänä toimi toiminnallinen opinnäytetyö.
Instagram käyttäjäkyselyyn saatiin yhteensä 171 vastausta. Tutkimuksessa todettiin, että Instagram on toimiva alusta tavoittaa nuoria aikuisia, sillä he käyttävät alustaa päivittäin. Tutkimuksesta todettiin Instagram markkinointiviestinnän olevan tehokasta ja tärkein ominaisuus julkaisuissa on visuaalisuus ja kuluttajan kokema luottamus yritystä kohtaan. Tutkimuksessa havaittiin, että vaikuttajien käyttäminen Instagram markkinointiviestinnässä on tehokasta, mutta se pitää tehdä oikealla tavalla. Tutkimuksessa osoitettiin, että suurin osa kuluttajista tarvitsee ostopäätöksensä tueksi muutakin tietoa kuin Instagram mainoksen. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että yrityksen tulisi panostaa laadukkaisiin Instagram mainoksiin myynnin lisäämiseksi.
Työssä tehtiin kysely vaikuttajille, joilta ei saatu yhtään vastausta. Työssä todettiinkin, että pienten yritysten voi olla vaikea kontaktoida vaikuttajia Instagramin välityksellä. Vaikuttajaa hyödyntäessä osana yrityksen markkinointiviestintää tulee ottaa huomioon vaikuttajan sopivuus sekä yhteisten arvojen jakaminen yrityksen ja vaikuttajan välillä.
Työn jatkotutkimus mahdollisuuksiksi tunnistettiin esimerkiksi yksittäisen tai kaikki some alustat kattava digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma SOSTAC-mallin avulla.