Monialaisessa verkostossa työskentelevän henkilöstön osaamisen vahvistaminen ja työkyvyn tuen uusien mallien juurruttaminen osaksi organisaatiota
Repo, Pia (2023)
Repo, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825474
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Työn tavoitteena oli tutkia mitkä ovat parhaita keinoja monialaisessa verkostossa työskentelevän henkilöstön osaamisen vahvistamiseen ja miten työkyvyn tuen uusia malleja juurrutetaan osaksi organisaatiota. Työn toimeksiantajana toimi Työkykyisempi Stadi -hanke, jossa työkyvyn tuen malleja kehitettiin ja kokeiltiin hankkeen toiminta-aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu organisaatioiden oppimisesta, digitaalisesta oppimisesta, oppimismuotoilusta, sosiokonstruktiivisesta oppimisteoriasta, palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin oppimiskokonaisuus Helsingin kaupungin sisäiseen käyttöön tarkoitetulle oppimisalustalle. Kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja yhteiskehittämistyöhön osallistettiin Työkykyisempi Stadi -hankkeen sidosryhmäkumppaneita.
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntynyt oppimiskokonaisuus muodostuu kolmesta oppimismoduulista, ja on tarkoitettu henkilöille, jotka kohtaavat työssään Helsingin kaupungilla työkyvyn tuen tarpeisia asiakkaita. Kehitystyön aikana havaittiin, että palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen sopivat hyvin digitaalisen oppimiskokonaisuuden tuottamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu organisaatioiden oppimisesta, digitaalisesta oppimisesta, oppimismuotoilusta, sosiokonstruktiivisesta oppimisteoriasta, palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin oppimiskokonaisuus Helsingin kaupungin sisäiseen käyttöön tarkoitetulle oppimisalustalle. Kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja yhteiskehittämistyöhön osallistettiin Työkykyisempi Stadi -hankkeen sidosryhmäkumppaneita.
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntynyt oppimiskokonaisuus muodostuu kolmesta oppimismoduulista, ja on tarkoitettu henkilöille, jotka kohtaavat työssään Helsingin kaupungilla työkyvyn tuen tarpeisia asiakkaita. Kehitystyön aikana havaittiin, että palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen sopivat hyvin digitaalisen oppimiskokonaisuuden tuottamiseen.