Asiakastyytyväisyyden kehittäminen messuilla: asiakaskyselyiden hyödyntäminen tapahtumassa
Vieruaho, Linda; Vesala, Pinja (2023)
Vieruaho, Linda
Vesala, Pinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kokkolassa järjestettävien Vesille-messujen asiakastyytyväisyyden kehittäminen. Lähtökohtana opinnäytetyössä oli uuden tapahtuman kehittäminen asiakaskyselyistä saadun tiedon avulla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä. Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään kvantitatiivinen. Työssä kehitettiin Vesille-messuja kävijöiltä ja näytteilleasettajilta saadun palautteen avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia asiakkaita tapahtumassa vierailee ja mikä saa heidät tulemaan paikalle. Kyselyjen tuloksia verrattiin edellisvuoteen ja palautteista saatuja kehittämistarpeita ja tuloksia arvioitiin esimerkiksi SWOT-analyysin avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin myös näytteilleasettajien viihtyvyyttä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Rohki Events, joka on Vesille-messujen järjestäjä. Tavoitteena oli, että tapahtumajärjestäjä pystyy kehittämään uutta tapahtumaansa kävijöiden toiveiden mukaiseksi. Lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten sekä asiakasprofiileja. Tavoitteena oli selvittää kävijäprofiilin ja asiakastyytyväisyyden lisäksi missä tapahtuman asiakkaat asuvat. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko tapahtuma matkailullisesti merkittävä, toimiiko tapahtuma houkuttimena matkustamiseen ja miten asiakkaita houkuteltaisiin vieläkin enemmän.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden kautta saadut tiedot osoittivat, että suurin osa asiakkaista sekä näytteilleasettajista pitivät tapahtumaa onnistuneena. Opinnäytetyön tuotoksista ja tuloksista voivat hyötyä Rohki Eventsin työntekijät, jotka järjestävät tapahtuman myös tulevina vuosina.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Rohki Events, joka on Vesille-messujen järjestäjä. Tavoitteena oli, että tapahtumajärjestäjä pystyy kehittämään uutta tapahtumaansa kävijöiden toiveiden mukaiseksi. Lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten sekä asiakasprofiileja. Tavoitteena oli selvittää kävijäprofiilin ja asiakastyytyväisyyden lisäksi missä tapahtuman asiakkaat asuvat. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko tapahtuma matkailullisesti merkittävä, toimiiko tapahtuma houkuttimena matkustamiseen ja miten asiakkaita houkuteltaisiin vieläkin enemmän.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden kautta saadut tiedot osoittivat, että suurin osa asiakkaista sekä näytteilleasettajista pitivät tapahtumaa onnistuneena. Opinnäytetyön tuotoksista ja tuloksista voivat hyötyä Rohki Eventsin työntekijät, jotka järjestävät tapahtuman myös tulevina vuosina.