Sisäisen liikkuvuuden kehittäminen OP Ryhmässä
Kovalainen, Eveliina (2023)
Kovalainen, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125623
Tiivistelmä
Sisäinen liikkuvuus tarkoittaa henkilön siirtymistä määräajaksi tai kokonaan organisaation sisällä. Se sisältää monia eri toteutustapoja ja sen tavoitteena on henkilön osaamisen kasvattaminen. Sisäinen liikkuvuus on yrityksen tärkeä strateginen keino työntekijätyytyväisyyden ja sitouttamisen välineenä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sisäisen liikkuvuuden nykytilaa ja etsiä kehitystoimia sisäisen liikkuvuuden edistämiseksi OP Ryhmässä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen merkityksestä ja käsitteestä, oppivan organisaation teoriasta ja osaamisen kehittämisen näkökulmista ja sen keinoista. Viitekehystä varten opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä tutkimustietoa osaamisen kehittämiseen, oppivaan organisaatioon ja tehtäväkiertoon liittyen. Teoreettinen viitekehys toimi tutkimuksen perustana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapoina toimi kyselytutkimus, ryhmähaastattelut sekä dokumenttianalyysi.
Tutkimustulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ja viitekehyksen antamaa tietoa osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja sisäisen liikkuvuuden tärkeydestä työtyytyväisyyttä lisäävänä tekijänä. Tulokset osoittivat sisäisen liikkuvuuden tärkeyden OP Ryhmälle niin työntekijöiden kuin työnantajan näkökulmasta. Haastatteluissa toivottiin sisäisen liikkuvuuden edistämiskeinoja esimerkiksi nykyistä kevyemmillä keinoilla tutustua eri tehtäviin ryhmässä ja mahdollisuuksilla tuoda omaa osaamista nykyistä helpommin esiin. Tuloksissa korostui myös johtamisen kehittämisen tarve OP Ryhmässä sisäisen liikkuvuuden edistämiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen merkityksestä ja käsitteestä, oppivan organisaation teoriasta ja osaamisen kehittämisen näkökulmista ja sen keinoista. Viitekehystä varten opinnäytetyössä hyödynnettiin kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä tutkimustietoa osaamisen kehittämiseen, oppivaan organisaatioon ja tehtäväkiertoon liittyen. Teoreettinen viitekehys toimi tutkimuksen perustana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapoina toimi kyselytutkimus, ryhmähaastattelut sekä dokumenttianalyysi.
Tutkimustulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ja viitekehyksen antamaa tietoa osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja sisäisen liikkuvuuden tärkeydestä työtyytyväisyyttä lisäävänä tekijänä. Tulokset osoittivat sisäisen liikkuvuuden tärkeyden OP Ryhmälle niin työntekijöiden kuin työnantajan näkökulmasta. Haastatteluissa toivottiin sisäisen liikkuvuuden edistämiskeinoja esimerkiksi nykyistä kevyemmillä keinoilla tutustua eri tehtäviin ryhmässä ja mahdollisuuksilla tuoda omaa osaamista nykyistä helpommin esiin. Tuloksissa korostui myös johtamisen kehittämisen tarve OP Ryhmässä sisäisen liikkuvuuden edistämiseksi.