VR-koulutusratkaisun löytäminen Yritys X:n koulutuspalvelulle
Mohamed, Yesen (2023)
Mohamed, Yesen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on VR-koulutusratkaisun löytäminen Yritys X:n koulutuspalvelulle, näkökulmana sitouttamisen koulutusmoduuli. Tutkimuksessa selvitettiin virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia koulutuspalveluun, erityisesti sitouttamisen moduuliin sekä tutkittiin sen yhteensopivuutta coachingiin. Työn tavoitteena oli löytää realistisia tapoja hyödyntää VR-teknologiaa Yritys X:n koulutuksessa. Tutkimuskysymykset liittyivät VR-laitteiden valintaan, alustojen soveltuvuuteen ja VR:n hyödyntämiseen tiimitaitojen koulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä Yritys X:lle sopivia VR-laitteita ja alustoja on olemassa, miten VR-teknologiaa voidaan hyödyntää tiimitaitojen koulutuksissa coachingin avulla sekä miten sitouttamista voidaan edistää VR-teknologian avulla.
Tutkimusmenetelmissä ja aineistoissa hyödynnettiin yrityksen sisäistä dokumentaatiota, kirjallisuutta, tietokantoja, havainnointia sekä haastatteluja. Tietoperustassa tarkasteltiin coachingia, sitouttamista, tiimityöskentelyä sekä VR-teknologiaa, VR-teknologia koulutuksissa ja markkinoiden johtavia VR-laitteita. Ensihaastattelussa selvitettiin Yritys X:n valmiuksia hankkia VR-koulutuksia sekä sen mitä se heiltä edellyttää. Teemahaastatteluvaiheessa syvennyttiin Yritys X:n koulutuspalvelun sisältöön sekä VR:n hyödyntämiseen koulutuksissa ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Haastatteluiden avulla kasvatettiin ymmärrystä VR-koulutuksiin ja koulutuspalvelun sisältöön, jonka avulla oli mahdollista tutkia kohdistetumpi ratkaisu. Näiden tietojen pohjalta tehtiin VR-laitteiden vertailu, jonka tarkoituksena oli auttaa löytämään paras mahdollinen ratkaisu Yritys X:lle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Quest 2 on sopivin VR-laite Yritys X:lle monipuolisuutensa, edullisen hinnan ja laajan alustavalikoiman vuoksi. Tämän lisäksi koulutuspalvelun sitouttamisen moduulia varten löytyi Yritys X:n tarpeisiin sopivat VR-alustat. Työn tulokset osoittivat myös, että VR-teknologia tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia Yritys X:n koulutuspalvelun kehittämisessä ja tiimityön tukemisessa, ja tutkimuksen tulokset tarjoavat pohjaa jatkokehitykselle.
Tutkimusmenetelmissä ja aineistoissa hyödynnettiin yrityksen sisäistä dokumentaatiota, kirjallisuutta, tietokantoja, havainnointia sekä haastatteluja. Tietoperustassa tarkasteltiin coachingia, sitouttamista, tiimityöskentelyä sekä VR-teknologiaa, VR-teknologia koulutuksissa ja markkinoiden johtavia VR-laitteita. Ensihaastattelussa selvitettiin Yritys X:n valmiuksia hankkia VR-koulutuksia sekä sen mitä se heiltä edellyttää. Teemahaastatteluvaiheessa syvennyttiin Yritys X:n koulutuspalvelun sisältöön sekä VR:n hyödyntämiseen koulutuksissa ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Haastatteluiden avulla kasvatettiin ymmärrystä VR-koulutuksiin ja koulutuspalvelun sisältöön, jonka avulla oli mahdollista tutkia kohdistetumpi ratkaisu. Näiden tietojen pohjalta tehtiin VR-laitteiden vertailu, jonka tarkoituksena oli auttaa löytämään paras mahdollinen ratkaisu Yritys X:lle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Quest 2 on sopivin VR-laite Yritys X:lle monipuolisuutensa, edullisen hinnan ja laajan alustavalikoiman vuoksi. Tämän lisäksi koulutuspalvelun sitouttamisen moduulia varten löytyi Yritys X:n tarpeisiin sopivat VR-alustat. Työn tulokset osoittivat myös, että VR-teknologia tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia Yritys X:n koulutuspalvelun kehittämisessä ja tiimityön tukemisessa, ja tutkimuksen tulokset tarjoavat pohjaa jatkokehitykselle.