Työhyvinvoinnin toteutuminen vieraanvaraisuusalalla
Hietapakka, Sarianna (2023)
Hietapakka, Sarianna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työhyvinvoinnin toteutuminen vieraanvaraisuusalalla. Toimeksiantajana toimi Gustav Kitchen & Bar, joka on rovaniemeläinen vuonna 2020 avattu ravintola. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, kuinka työhyvinvointi toteutuu käytännössä ravintola-alan työpaikalla, Gustav Kitchen & Barissa. Tavoitteena oli luoda kyselyn avulla ajantasainen kokonaiskuva työhyvinvoinnin toteutumisesta ja luoda sen pohjalta toimenpide-ehdotelma toimeksiantajalle sen ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.
Ennen tutkimuksen aloitusta oli tarpeen syventyä aiheen tietoperustaan. Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat työhyvinvoinnin käsitteet ja osa-alueet, kuten työmotivaatio, stressi, palautuminen sekä johtaminen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä, ja sen toteutus menetelmältään laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä toimi strukturoitu verkkokysely, jonka kohdejoukko oli ravintolan henkilökunta, niin osa-aikaisia kuin kokoaikaisia työntekijöitä.
Menetelmän kautta saadut tulokset toivat ajantasaista tietoa työhyvinvoinnin tilasta, sekä työn motivoivista tekijöistä ja kuormittavista tekijöistä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työhyvinvoinnin tila on yleisesti ottaen hyvä, ja työ koettiin motivoivaksi ja omaa osaamista kehittäväksi. Työn tuloksena aineiston pohjalta kokosin kehittämisehdotuksia, kuten työhyvinvoinnin vuosittainen seuraaminen työhyvinvoinnin tukemiseksi jatkossa.
Ennen tutkimuksen aloitusta oli tarpeen syventyä aiheen tietoperustaan. Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat työhyvinvoinnin käsitteet ja osa-alueet, kuten työmotivaatio, stressi, palautuminen sekä johtaminen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä, ja sen toteutus menetelmältään laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä toimi strukturoitu verkkokysely, jonka kohdejoukko oli ravintolan henkilökunta, niin osa-aikaisia kuin kokoaikaisia työntekijöitä.
Menetelmän kautta saadut tulokset toivat ajantasaista tietoa työhyvinvoinnin tilasta, sekä työn motivoivista tekijöistä ja kuormittavista tekijöistä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työhyvinvoinnin tila on yleisesti ottaen hyvä, ja työ koettiin motivoivaksi ja omaa osaamista kehittäväksi. Työn tuloksena aineiston pohjalta kokosin kehittämisehdotuksia, kuten työhyvinvoinnin vuosittainen seuraaminen työhyvinvoinnin tukemiseksi jatkossa.