Vastuullisuusviestintä vaatetusalan yrityksessä : case Ommellinen
Ruohonen, Maarit (2023)
Ruohonen, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yhteistyöyritys Ommelliselle oikeat sanat ja tavat tehdä onnistunutta ja selkeää vastuullisuusviestintää. Yrityksessä on alusta asti tehty vastuullisuuden eteen töitä, mutta varsinaista vastuullisuusviestinnän strategiaa ei ole kirjoitettu auki. Viherpesun pelko on yrityksessä ilmeinen, kun esimerkkejä siitä näkee mediassa päivittäin. Tutkimuksessa kävin läpi sitä, millainen on vastuullinen vaate, mitä on viherpesu ja millaisia sertifikaatteja ja standardeja vaatetusalalla on käytössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, johon primäärisenä aineistona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelin Ommellisessa työskentelevää henkilöä. Haastattelun tarkoitus oli kartoittaa Ommellisen vastuullisuuden tasoa ja sitä, miten ja mihin aiheisiin tutkimus kannattaa rajata. Sekundäärisenä aineistona käytin aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta, verkkosivuja ja benchmarking-vertailua. Benchmarking-vertailun avulla tutkin, miten muut yritykset tekevät onnistunutta ja selkeää vastuullisuusviestintää ja millaisin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta Ommellisessa voidaan alkaa kirjoittaa auki omaa vastuullisuusviestinnän strategiaa, kun tiedetään, mistä puhutaan, millä sanoilla ja mitä tulee välttää. Haastattelun yhteydessä nousi esiin jatkotutkimuksen tarve siitä, mitä asiakkaat pitävät merkityksellisenä ja mistä ollaan valmiita maksamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, johon primäärisenä aineistona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelin Ommellisessa työskentelevää henkilöä. Haastattelun tarkoitus oli kartoittaa Ommellisen vastuullisuuden tasoa ja sitä, miten ja mihin aiheisiin tutkimus kannattaa rajata. Sekundäärisenä aineistona käytin aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta, verkkosivuja ja benchmarking-vertailua. Benchmarking-vertailun avulla tutkin, miten muut yritykset tekevät onnistunutta ja selkeää vastuullisuusviestintää ja millaisin keinoin.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta Ommellisessa voidaan alkaa kirjoittaa auki omaa vastuullisuusviestinnän strategiaa, kun tiedetään, mistä puhutaan, millä sanoilla ja mitä tulee välttää. Haastattelun yhteydessä nousi esiin jatkotutkimuksen tarve siitä, mitä asiakkaat pitävät merkityksellisenä ja mistä ollaan valmiita maksamaan.