Sosiaalisen median merkitys yrityksessä
Sipilä, Minttu (2023)
Sipilä, Minttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325777
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median käyttöä yritysten ja opiskelijoiden näkökulmasta. Aiheenvalinnan taustalla oli yleinen huomio yritysten sosiaalisen median käytössä eri sosiaalisen median kanavilla. Tavoitteena oli auttaa yrityksiä saavuttamaan menestystä sosiaalisen median avulla ja erottumaan kilpailijoistaan ainutlaatuisen ja kiinnostavan sisällön avulla. Tämä aihevalinta nousi esiin huomionarvoisena ilmiönä. Opinnäytetyö pyrki herättelemään yrityksiä ja ymmärtämään sosiaalisen median merkityksen sekä sen tarjoamat lukuisat edut. Opinnäytetyössä korostettiin sosiaalisen median potentiaalia laadukkaiden somesisältöjen tuottamisessa ja sen tarkoituksena oli kannustaa yrityksiä hyödyntämään sosiaalista mediaa menestyksellisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden sosiaalisen median käyttäytymistä monipuolisten kysymyksien avulla. Kyselytutkimuksen toteuttamisen jälkeen kerätty aineisto analysointiin teoriaan pohjautuen, jonka jälkeen tulokset käsiteltiin ja niistä tehtiin johtopäätökset.
Analysoinnin pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä todettiin, että suurin osa Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoista käyttää sosiaalista mediaa ja pitää sitä tärkeänä. Erityisesti huomio kiinnittyi siihen, että monet opiskelijat seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa lähinnä informaation saamiseksi sekä kiinnostuksesta yritystä kohtaan, eivätkä ensisijaisesti ostoaikeiden takia. Tämä viittaa siihen, että yritysten olisi tärkeää tarjota mielenkiintoista ja arvokasta sisältöä, joka voisi herättää opiskelijoiden huomion osto aikeissa ja sitouttaa heidät brändiin.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden sosiaalisen median käyttäytymistä monipuolisten kysymyksien avulla. Kyselytutkimuksen toteuttamisen jälkeen kerätty aineisto analysointiin teoriaan pohjautuen, jonka jälkeen tulokset käsiteltiin ja niistä tehtiin johtopäätökset.
Analysoinnin pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä todettiin, että suurin osa Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoista käyttää sosiaalista mediaa ja pitää sitä tärkeänä. Erityisesti huomio kiinnittyi siihen, että monet opiskelijat seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa lähinnä informaation saamiseksi sekä kiinnostuksesta yritystä kohtaan, eivätkä ensisijaisesti ostoaikeiden takia. Tämä viittaa siihen, että yritysten olisi tärkeää tarjota mielenkiintoista ja arvokasta sisältöä, joka voisi herättää opiskelijoiden huomion osto aikeissa ja sitouttaa heidät brändiin.