Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Arkkitehtuuri 3D-videopeleissä ja arkkitehtuurin suunnittelu, toteutus ja vienti Unreal Engine -pelimoottoriin

Juvani, Meiju (2023)

Avaa tiedosto
Juvani_Meiju.pdf (7.867Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Juvani, Meiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325744
Tiivistelmä
Arkkitehtuuri on tärkeä ja mielenkiintoinen osa 3D-videopelejä ja se vaikuttaa esimerkiksi videopelien pelattavuuteen ja maailmanrakennukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella arkkitehtuuria 3D-videopeleissä, 3D-mallinnusta, teksturointia, 3D-grafiikan optimointia videopelikäyttöön, Unreal Engine 5 -pelimoottoria ja aiheenmukaisen käytännön projektin luontia ja käsittelyä pelimoottoriin vietäessä.
Arkkitehtuuria videopeleissä tarkasteltiin esimerkkien kautta. Lisäksi selvitettiin sen suunnittelua, toteutusta, tarkoitusta, tehtävää ja sen vaikutusta videopelin tarjoamaan pelikokemukseen. Käsiteltiin myös 3D-mallinnusta perusteista asti, teksturointia, erilaisia tekstuurikarttoja ja mallinnus- ja teksturointiohjelmia.
Koska kyseessä on videopeligrafiikka, myös 3D-mallin optimointi on otettu huomioon.
Opinnäytetyö käytännön projektina luotiin goottilaisen arkkitehtuurin inspiroima fantasia-aiheinen kellotorni Blender-mallinnusohjelmassa. Teksturointi toteutettiin Substance Painter - ja Substance Designer -ohjelmilla. Kellotorni toteutettiin modulaarisena asset-kokoelmana joustavuuden vuoksi. Valmis torni tuotiin Unreal Engine 5 -pelimoottoriin, jossa kellotornin ympärille toteutettiin pieni ympäristö koristamaan
kellotornia.
Opinnäytetyön lopputuloksena selvisi erilaisia näkökulmia koskien arkkitehtuuria videopeleissä ja millainen
vaikutus arkkitehtuurilla on pelikokemukseen. Esiteltiin myös 3D-grafiikan perusteita ja grafiikan optimoinnin kannalta tärkeitä asioita, mitkä on hyvä pitää mielessä 3D-grafiikkaa tehtäessä videopeleihin. Lisäksi
toteutettiin tavoitteen mukainen arkkitehtuurillinen 3D-malli.
 
Architecture is an important and interesting aspect of 3D videogames and it affects the gameplay and
worldbuilding of videogames. The objective of this thesis was to study architecture in 3D videogames, 3D
modeling, texturing, the optimization of 3D graphics for videogames, Unreal 5 game engine and the creation and handling of a project related to the topic.
Architecture in videogames was studied through examples. In addition, the design, execution, purpose,
function and the affect of architecture in a gaming experience, was also inspected. The basics of 3D modeling, texturing, different texture maps and modeling and texturing software were also touched on. Since
the subject matter revolves around videogame graphics, the optimization of a 3D model was taken into
consideration as well.
As a practical project for the thesis, a fantasy themed clock tower inspired by the gothic architecture was
created using the 3D modeling software Blender. The texturing process was done using Substance Painter
and Substance Designer. A modular set of assets was made to create the clock tower, as it allows for more
flexibility. The finished tower was then imported to Unreal Engine 5, where a small scenery was made to
decorate the clock tower.
In conclusion, a variety of viewpoints were discovered regarding architecture in videogames and how it
affects the gaming experience during the thesis. The basics of 3D-graphics and issues invloving the optimization of graphics were also displayed, as they are important things to keep in mind when making 3D-graphics for videogames. Furthermore, an architectural 3D-model was created, which meets the set objective.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste