Matkailun alueorganisaation asiakaskokemuksen kehittäminen
Tahkola, Mervi (2023)
Tahkola, Mervi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli matkailun alueorganisaation asiakaskokemuksen kehittäminen toimeksiantajan jäsenyritysten näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi Lapland North Destinations, joka on matkailun markkinointi- ja kehitysorganisaatio Pohjois-Lapissa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa toimeksiantajalle työkaluja ja kehittämisehdotuksia asiakaskokemuksen kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen asiakaskokemusta, jotta yrityksessä ymmärrettäisiin jatkossa asiakasta paremmin ja se toimisi asiakkaidensa tarpeiden pohjalta maksimoiden niille tuotetun hyödyn.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet olivat asiakaskokemus ja sen kehittäminen, palveluprosessi ja sen kuvaaminen sekä matkailun alueorganisaatio ja sen määritelmä tehtävineen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja siinä käytettiin useita eri menetelmiä: laadullista kyselyä, teemahaastattelua, aivoriihtä ja service blueprintiä kuten myös keskusteluja toimeksiantajayrityksen henkilökunnan kanssa. Laadullinen kysely ja teemahaastattelut toteutettiin, jotta saatiin aineistoa asiakaskokemuksen kehittämistyön tueksi ja asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Aivoriihtä hyödynnettiin henkilökunnan osallistamisessa ja service blueprintiä käytettiin palveluprosessin kuvaamiseen.
Laadullisen kyselyn ja teemahaastatteluiden tulokset osoittivat, että jäsenyritykset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimeksiantajan tarjoamiin palveluihin. Kehittämiskohteiksi nousivat yhteydenpito jäsenyrityksiin ja toiminnan keskittäminen palveluihin, jotka hyödyttävät eniten jäsenyrityksiä. Keskeisimmäksi löydökseksi osoittautui toimeksiantajan jäsenyrityksilleen tuottaman arvon sisältö, joka muodostui markkinointiin, myyntiin, kehittämiseen, yhteistyöhön ja neuvontaan liittyvistä hyödyistä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakaskokemuksen kehittämisessä hyödynnettäviä työkaluja, joita olivat katsaus toimeksiantajan asiakaskokemuksen lähtötilanteeseen, määritelmä asiakaskokemuksen tahtotilasta, asiakassegmentit, ehdotus toimeksiantajayrityksen jäsenistölleen tarjoamasta palvelupaketista, kehitysehdotukset asiakaskokemukseen ja palveluihin liittyen kuten myös kuvaus jäsenyrityssegmentin palveluprosessista. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä kaikki matkailualalla toimivat yritykset, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään asiakaskokemustaan.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet olivat asiakaskokemus ja sen kehittäminen, palveluprosessi ja sen kuvaaminen sekä matkailun alueorganisaatio ja sen määritelmä tehtävineen. Opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja siinä käytettiin useita eri menetelmiä: laadullista kyselyä, teemahaastattelua, aivoriihtä ja service blueprintiä kuten myös keskusteluja toimeksiantajayrityksen henkilökunnan kanssa. Laadullinen kysely ja teemahaastattelut toteutettiin, jotta saatiin aineistoa asiakaskokemuksen kehittämistyön tueksi ja asiakasymmärryksen lisäämiseksi. Aivoriihtä hyödynnettiin henkilökunnan osallistamisessa ja service blueprintiä käytettiin palveluprosessin kuvaamiseen.
Laadullisen kyselyn ja teemahaastatteluiden tulokset osoittivat, että jäsenyritykset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimeksiantajan tarjoamiin palveluihin. Kehittämiskohteiksi nousivat yhteydenpito jäsenyrityksiin ja toiminnan keskittäminen palveluihin, jotka hyödyttävät eniten jäsenyrityksiä. Keskeisimmäksi löydökseksi osoittautui toimeksiantajan jäsenyrityksilleen tuottaman arvon sisältö, joka muodostui markkinointiin, myyntiin, kehittämiseen, yhteistyöhön ja neuvontaan liittyvistä hyödyistä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakaskokemuksen kehittämisessä hyödynnettäviä työkaluja, joita olivat katsaus toimeksiantajan asiakaskokemuksen lähtötilanteeseen, määritelmä asiakaskokemuksen tahtotilasta, asiakassegmentit, ehdotus toimeksiantajayrityksen jäsenistölleen tarjoamasta palvelupaketista, kehitysehdotukset asiakaskokemukseen ja palveluihin liittyen kuten myös kuvaus jäsenyrityssegmentin palveluprosessista. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä kaikki matkailualalla toimivat yritykset, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään asiakaskokemustaan.