Katsaus eNPS-arvosanan taakse : työntekijäsuositteluindeksiin vaikuttavien tekijöiden analyysi
Holmström, Jari (2023)
Holmström, Jari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091725897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091725897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida yrityksen työntekijäsuositteluindeksiä (eNPS) ja sen lisätietona kerättyjä avoimia palautteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa avoimista palautteista sellaisia tekijöitä, jotka eniten vaikuttavat työntekijöiden antamaan eNPS-arvosanaan. Aineistoa analysoimalla oli tarkoitus löytää sellaisia muutostekijöitä, joita kehittämällä yrityksellä on mahdollisuus parantaa työntekijäsuositteluindeksiä.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen aineistolähtöinen laadullinen analyysi. Toimeksiantajana toimiva yritys keräsi aineiston henkilöstölleen vuosittain toteutettavalla henkilöstökyselyllä. Aineiston analyysin kautta rakennettiin viitekehys työntekijäkokemuksesta ja pohdittiin sen kehittämistä osana työnantajamielikuvaa.
Annettuja palautteita analysoimalla tunnistettiin toistuvia teemoja, jotka vastaajat kokivat merkittävämmiksi tekijöiksi työntekijäsuositteluindeksin arvosanaa annettaessa. Tulosten perusteella suurimpina ongelmina koettiin erityisesti arvostelijoiden keskuudessa riittämättömäksi koettu palkitseminen. Yrityksen organisaatiokulttuuriin vastaajat olivat olleet pääosin tyytyväisiä.
Tulosten pohjalta annettiin kehitysehdotuksia, joihin keskittymällä yrityksellä on mahdollisuus parantaa työntekijäkokemusta. Esimerkiksi palkka-avoimuutta lisäämällä on mahdollista parantaa työntekijöiden ymmärrystä palkan muodostumisesta. Parantuneen työntekijäkokemuksen kautta myös annetut eNPS-arvosanat voidaan saada nousuun, jolloin parantunutta työnantajamielikuvaa voidaan käyttää kilpailutekijänä työvoimapulasta kärsivällä terveydenhuollon alalla.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen aineistolähtöinen laadullinen analyysi. Toimeksiantajana toimiva yritys keräsi aineiston henkilöstölleen vuosittain toteutettavalla henkilöstökyselyllä. Aineiston analyysin kautta rakennettiin viitekehys työntekijäkokemuksesta ja pohdittiin sen kehittämistä osana työnantajamielikuvaa.
Annettuja palautteita analysoimalla tunnistettiin toistuvia teemoja, jotka vastaajat kokivat merkittävämmiksi tekijöiksi työntekijäsuositteluindeksin arvosanaa annettaessa. Tulosten perusteella suurimpina ongelmina koettiin erityisesti arvostelijoiden keskuudessa riittämättömäksi koettu palkitseminen. Yrityksen organisaatiokulttuuriin vastaajat olivat olleet pääosin tyytyväisiä.
Tulosten pohjalta annettiin kehitysehdotuksia, joihin keskittymällä yrityksellä on mahdollisuus parantaa työntekijäkokemusta. Esimerkiksi palkka-avoimuutta lisäämällä on mahdollista parantaa työntekijöiden ymmärrystä palkan muodostumisesta. Parantuneen työntekijäkokemuksen kautta myös annetut eNPS-arvosanat voidaan saada nousuun, jolloin parantunutta työnantajamielikuvaa voidaan käyttää kilpailutekijänä työvoimapulasta kärsivällä terveydenhuollon alalla.