Kuusamon Salpalinjan virtuaalinen kokemus
Väisänen, Niko (2023)
Väisänen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli virtuaalinen sovelluskokonaisuus Kuusamon Salpalinjasta. Työ tehtiin Kuusamon kaupungille, joka toimi työn toimeksiantajana. Työn tutkimuskysymyksiä olivat, miten Salpalinjakohteita voitaisiin tuoda esiin digitaalisessa ja virtuaalisessa muodossa ja miten näiden kohteiden esitystavasta saataisiin moderni ja helposti ymmärrettävä.
Työn alussa esiteltiin Salpalinja aiheena yleisesti sekä kerrottiin Kuusamossa sijaitsevista Salpalinjakohteista. Tämän jälkeen esiteltiin sisällön kehittämiseen tarvittavat ohjelmistot ja laitteet. Suurin osa raportista on sovellusten kehitysprosessin vaiheiden läpikäymistä. Lopuksi pohditaan työn onnistumista, kehitysprosessin aikana eteen tulleita haasteita ja työssä käytettyjen ohjelmiston soveltuvuutta työn toteuttamiseen.
Työn tuloksena syntyi kaksi sovellusta: Pano2VR-ohjelmistolla toteutettu virtuaalikierros Kuusamon Salpalinjakohteista, sekä Unity-pelimoottorilla toteutettu sovellus, jossa voitiin tutkia Kuusamon Salpalinja-alueella sijainnutta bunkkerikorsua. Nämä sovellukset tulivat esille Kuusamossa sijaitsevaan matkailu-keskus Karhuntassuun.
Työn alussa esiteltiin Salpalinja aiheena yleisesti sekä kerrottiin Kuusamossa sijaitsevista Salpalinjakohteista. Tämän jälkeen esiteltiin sisällön kehittämiseen tarvittavat ohjelmistot ja laitteet. Suurin osa raportista on sovellusten kehitysprosessin vaiheiden läpikäymistä. Lopuksi pohditaan työn onnistumista, kehitysprosessin aikana eteen tulleita haasteita ja työssä käytettyjen ohjelmiston soveltuvuutta työn toteuttamiseen.
Työn tuloksena syntyi kaksi sovellusta: Pano2VR-ohjelmistolla toteutettu virtuaalikierros Kuusamon Salpalinjakohteista, sekä Unity-pelimoottorilla toteutettu sovellus, jossa voitiin tutkia Kuusamon Salpalinja-alueella sijainnutta bunkkerikorsua. Nämä sovellukset tulivat esille Kuusamossa sijaitsevaan matkailu-keskus Karhuntassuun.