Osuuskauppa Arinan mentorointiohjelman kehittäminen
Leppänen, Ville (2023)
Leppänen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026043
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistehtävä ja sen tavoitteena oli tarkastella Osuuskauppa Arinan mentorointiohjelman nykytilaa, kartoittaa mentorointiohjelmaan osallistuneilta kokemuksia ja löytää kehityskohteita jatkoa varten. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Arina. Osuuskauppa Arina on järjestänyt mentorointiohjelman kaksi kertaa. Mentorointiohjelma on suunnattu esihenkilöille. Mentorointiohjelmassa mukana olleille toteutettiin kyselytutkimus. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui yksilön osaamisen kehittämiseen, valmentavaan johtamiseen, esihenkilötyöhön kaupan alalla sekä mentorointiin. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli myös kvantitatiivinen osio. Näin tutkimuksessa yhdistettiin molempia tutkimussuuntauksia. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Osuuskauppa Arinan mentorointiohjelmassa mukana olleiden esihenkilöiden kanssa.
Tutkimus osoitti, että mentoroinnilla on positiivisia vaikutuksia organisaatioon ja sen yksilöihin. Tutkimus auttoi ymmärtämään paremmin mentoroinnin vaikutuksia ja toteutumista Osuuskauppa Arinassa. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että mentorointi paransi yksilön ammatillista kehittymistä ja taitoja, kuten esimerkiksi lähijohtamista ja vuorovaikutusta. Mentorointi auttoi myös oppimaan uusia asioita, kehittämään osaamista ja sitä kautta edistämään omaa työuraa. Tutkimustulosten mukaan mentorointi osoittautui tehokkaaksi keinoksi kehittää esihenkilöiden johtajuustaitoja monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna. Mentorointi tarjosi yksilöille henkilökohtaista ohjausta ja tukea heidän vahvuuksiensa ja tavoitteidensa saavuttamiseen työssään. Myös mentorit kokivat saaneensa mentorointiohjelman myötä esimerkiksi itsevarmuutta ja vahvistusta toimintatavoilleen.
Vaikka mentorointi tarjoaa monia etuja, siihen liittyy myös haasteita. Haasteita ovat esimerkiksi mentorointisuhteen ajanhallinta, mentorointiohjelman etenemisen kulun epäselvyys sekä sisällöllisten teemojen valinta. Tutkimuksessa korostui, että aktoreiden esihenkilöiden tiiviimpi läsnäolo voisi parantaa mentoroinnin tuloksia, sillä esihenkilö voisi auttaa mentoroitavaa arjessa ja jatkokehityksessä mentoroinnin jälkeen.
Mentorointi voidaan toteuttaa etänä tai läsnä, kullakin tavalla on omat vahvuutensa ja haasteensa. Etämentorointi tarjoaa joustavuutta aikataulujen suhteen, kun taas läsnä oleva mentorointi voi luoda syvemmän yhteyden. Lisäksi esiin nousi mentorointiohjelmaan käytettyjen tuntien kirjaaminen: muulle kuin omalle laskentapaikalle kirjattuna ei tarvitsisi huolehtia siitä, että mentorointiin käytetty aika on oman toimipaikan työtunneista pois.
Tutkimus osoitti, että mentoroinnilla on positiivisia vaikutuksia organisaatioon ja sen yksilöihin. Tutkimus auttoi ymmärtämään paremmin mentoroinnin vaikutuksia ja toteutumista Osuuskauppa Arinassa. Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että mentorointi paransi yksilön ammatillista kehittymistä ja taitoja, kuten esimerkiksi lähijohtamista ja vuorovaikutusta. Mentorointi auttoi myös oppimaan uusia asioita, kehittämään osaamista ja sitä kautta edistämään omaa työuraa. Tutkimustulosten mukaan mentorointi osoittautui tehokkaaksi keinoksi kehittää esihenkilöiden johtajuustaitoja monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna. Mentorointi tarjosi yksilöille henkilökohtaista ohjausta ja tukea heidän vahvuuksiensa ja tavoitteidensa saavuttamiseen työssään. Myös mentorit kokivat saaneensa mentorointiohjelman myötä esimerkiksi itsevarmuutta ja vahvistusta toimintatavoilleen.
Vaikka mentorointi tarjoaa monia etuja, siihen liittyy myös haasteita. Haasteita ovat esimerkiksi mentorointisuhteen ajanhallinta, mentorointiohjelman etenemisen kulun epäselvyys sekä sisällöllisten teemojen valinta. Tutkimuksessa korostui, että aktoreiden esihenkilöiden tiiviimpi läsnäolo voisi parantaa mentoroinnin tuloksia, sillä esihenkilö voisi auttaa mentoroitavaa arjessa ja jatkokehityksessä mentoroinnin jälkeen.
Mentorointi voidaan toteuttaa etänä tai läsnä, kullakin tavalla on omat vahvuutensa ja haasteensa. Etämentorointi tarjoaa joustavuutta aikataulujen suhteen, kun taas läsnä oleva mentorointi voi luoda syvemmän yhteyden. Lisäksi esiin nousi mentorointiohjelmaan käytettyjen tuntien kirjaaminen: muulle kuin omalle laskentapaikalle kirjattuna ei tarvitsisi huolehtia siitä, että mentorointiin käytetty aika on oman toimipaikan työtunneista pois.