Yrityksen uudelleen positiointi markkinoilla : Case Markkinointitoimisto Buorre
Heikkilä, Samuli (2023)
Heikkilä, Samuli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinointitoimisto Buorren uudelleen positioinnin onnistumista markkinoilla. Buorre on lanseeraamassa uutta palvelua, jonka tarkoituksena on erottaa heidät alansa kilpailusta. Uusi palvelu on kansainvälinen markkinointi. Buorre on järjestänyt aktiivisesti kansainväliseen markkinointiin liittyviä tapahtumia, joiden tarkoituksena on ollut ohjata yrityksen positiota heidän tavoittelemaansa suuntaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyvät opinnäytetyön teoria ja empiria. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, miten mielikuvat ja brändi vaikuttavat yrityksen positioon. Lisäksi teoriassa selvitettiin, miten yrityksen uudelleen positiointi todellisuudessa toteutetaan. Teoreettinen viitekehys loi pohjan kysymyslomakkeelle. Haastatteluiden pääpainona oli tutkia, nähtiinkö Buorre kansainvälisten markkinoiden asiantuntijana. Haastatteluissa selvitettiin myös yrityksen erottuvuustekijöitä, luotettavuutta, haastateltavien mielikuvia yrityksestä, sekä Buorren palvelujen tarjontaa. Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusta teemahaastatteluiden menetelmällä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä, jossa vastaukset jaettiin toisiaan tukeviin kategorioihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että uusi palvelu oli onnistunut luomaan yritykselle erottuvuutta sekä luotettavuutta kansainvälisenä markkinoijana. Osa vastaajista koki Buorren myös omaavan hyvää tietämystä kansainvälisistä markkinoista. Tuloksista paljastui, että yritys koettiin mielikuvissa pirteäksi ja aktiiviseksi. Myös Buorren ammattitaito koettiin korkeaksi. Hinnoittelua pidettiin mielikuvissa korkeana. Buorren nähtiin loistaneen eniten kasvumarkkinoinnissa, ja toimialoista IT ja software nousi vastaajien mielissä heidän parhaimmaksi toimialaosaamisekseen. Tutkimuksen tulos viittasi vahvasti siihen suuntaan, että osalle Buorren lähipiirin yrityksistä mielikuva uudesta positiosta oli selkeästi jo muodostunut, mutta toinen osa vaatii vielä vakuuttamista
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä yhdistyvät opinnäytetyön teoria ja empiria. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, miten mielikuvat ja brändi vaikuttavat yrityksen positioon. Lisäksi teoriassa selvitettiin, miten yrityksen uudelleen positiointi todellisuudessa toteutetaan. Teoreettinen viitekehys loi pohjan kysymyslomakkeelle. Haastatteluiden pääpainona oli tutkia, nähtiinkö Buorre kansainvälisten markkinoiden asiantuntijana. Haastatteluissa selvitettiin myös yrityksen erottuvuustekijöitä, luotettavuutta, haastateltavien mielikuvia yrityksestä, sekä Buorren palvelujen tarjontaa. Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusta teemahaastatteluiden menetelmällä. Tutkimuksen tulokset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä, jossa vastaukset jaettiin toisiaan tukeviin kategorioihin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että uusi palvelu oli onnistunut luomaan yritykselle erottuvuutta sekä luotettavuutta kansainvälisenä markkinoijana. Osa vastaajista koki Buorren myös omaavan hyvää tietämystä kansainvälisistä markkinoista. Tuloksista paljastui, että yritys koettiin mielikuvissa pirteäksi ja aktiiviseksi. Myös Buorren ammattitaito koettiin korkeaksi. Hinnoittelua pidettiin mielikuvissa korkeana. Buorren nähtiin loistaneen eniten kasvumarkkinoinnissa, ja toimialoista IT ja software nousi vastaajien mielissä heidän parhaimmaksi toimialaosaamisekseen. Tutkimuksen tulos viittasi vahvasti siihen suuntaan, että osalle Buorren lähipiirin yrityksistä mielikuva uudesta positiosta oli selkeästi jo muodostunut, mutta toinen osa vaatii vielä vakuuttamista