Menetelmät omaohjaajatyön tukena lastensuojelun sijaishuollossa
Ylitalo, Kati (2023)
Ylitalo, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja kuvailla yhteistyökumppanin lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä omaohjaajana työskentelevien ohjaajien kokemuksia menetelmien käytöstä omaohjaajatyön tukena. Yhteistyötaho voi halutessaan hyödyntää tutkimuksen tuloksia omaohjaajatyön kehittämisessä. Tutkimuksen tietoperusta sisältää tietoa laitosmuotoisesta sijaishuollosta, sijaishuoltoa ohjaavista orientaatioista, omaohjaajuudesta sekä omaohjaajuuden tukena käytettävistä menetelmistä.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmin. Haastattelun tavoitteena oli kerätä omaohjaajien käytännön kokemuksia menetelmien käytöstä ammattilaisen näkökulmasta. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset jakautuivat neljään pääteemaan, joita olivat luottamus, lapsen sijoituksen syy ja historian merkitys menetelmien käytössä, työyhteisön vaikutus menetelmien käytössä sekä menetelmien käyttö sijaishuollon arjessa.
Lastensuojelun sijaishuollossa omaohjaajina työskentelevien ammattilaisten kokemuksen perusteella saadun tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan pitää omaohjaajan ja sijoitetun lapsen välisen luottamussuhteen tärkeyden ja lapsen historian vaikutuksen luottamussuhteen syntyyn. Omaohjaajina työskentelevät ammattilaiset näkivät myös työskentelyyn ja erityisesti menetelmien käyttöön vaikuttavan myös työyhteisön ja työparien asennoitumisen ja työskentelytavat. Haastateltavien kokemuksen mukaan menetelmät vaativat perehtyneisyyttä ja osaamista soveltaa menetelmiä käytäntöön. Lisäksi menetelmien käyttöön ja niiden valintaan vaikuttavat lapsen sijoituksen kesto ja sijoituksen vaihe sekä lapsen asennoituminen menetelmien käyttöön.
Asiasanat: sijaishuolto, omaohjaajuus, menetelmät
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun menetelmin. Haastattelun tavoitteena oli kerätä omaohjaajien käytännön kokemuksia menetelmien käytöstä ammattilaisen näkökulmasta. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset jakautuivat neljään pääteemaan, joita olivat luottamus, lapsen sijoituksen syy ja historian merkitys menetelmien käytössä, työyhteisön vaikutus menetelmien käytössä sekä menetelmien käyttö sijaishuollon arjessa.
Lastensuojelun sijaishuollossa omaohjaajina työskentelevien ammattilaisten kokemuksen perusteella saadun tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan pitää omaohjaajan ja sijoitetun lapsen välisen luottamussuhteen tärkeyden ja lapsen historian vaikutuksen luottamussuhteen syntyyn. Omaohjaajina työskentelevät ammattilaiset näkivät myös työskentelyyn ja erityisesti menetelmien käyttöön vaikuttavan myös työyhteisön ja työparien asennoitumisen ja työskentelytavat. Haastateltavien kokemuksen mukaan menetelmät vaativat perehtyneisyyttä ja osaamista soveltaa menetelmiä käytäntöön. Lisäksi menetelmien käyttöön ja niiden valintaan vaikuttavat lapsen sijoituksen kesto ja sijoituksen vaihe sekä lapsen asennoituminen menetelmien käyttöön.
Asiasanat: sijaishuolto, omaohjaajuus, menetelmät