Arjen spiritualiteetti hyvinvointiverkkoliiketoimintana
Brander, Jori (2023)
Brander, Jori
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226222
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin markkinatutkimus, jolla kartoitettiin markkinoiden kiinnostusta arkeen suunnattua spirituaalista hyvinvointia edistävään verkkopalveluun. Vastaavia palveluita ei Suomen markkinoilla ole. Tutkimus testaa opinnäytetyön tekijän liikeideaa täydentää seurakuntien ja retriittikeskusten tarjontaa arkeen suunnatulla wellness-palvelulla. Siinä selvitettiin liiketoimintamahdollisuuksia sekä kristillisten markkinoiden asenteita rahaa ja hengellistä verkko-ohjausta kohtaan.
Markkinatutkimus toteutettiin kolmessa osassa: benchmarking, aiemman tutkimustiedon analysointi ja määrällinen kyselytutkimus. Benchmarking kohdistui kuuteen kansainväliseen kilpailijaan sekä kolmeen mindfulness-verkkovalmennukseen. Analyyseissa vertailtiin erilaisia toteutus- ja liiketoimintamalleja. Aiempaa tutkimustietoa koottiin suomalaisten arkiuskonnollisuudesta sekä digitaalisen median ja päätelaitteiden käytöstä. Tulosten perusteella laadittiin MVP-tuote ja syöte määrälliseen kyselytutkimukseen, jolla testattiin ideat suomalaisessa kontekstissa. Kyselytutkimus toteutettiin avoimena verkkokyselynä. Vastausten määrä (n=148) riitti otoksen analysoimiseksi kokonaistasolla. Lopuksi tutkimusvaiheiden tuloksista johdettiin markkinatutkimuksen lopulliset johtopäätökset.
Markkinatutkimus osoitti, että liiketoiminnalle on olemassa kohdemarkkina, jolla avointa kilpailua ei juuri esiinny. Kannattavuuden haaste kristillisillä markkinoilla on maksuttomuuden kulttuuri, mikä tuli esiin kyselytutkimuksessa. Tämä kannattaa huomioida jatkossa etenkin liiketoiminnan ansainta- ja rahoitusmallia mietittäessä. Tutkimus paljasti myös kristillisten markkinoiden ennakkoluulon vierasta käsitteistöä kohtaan, mikä tuli esiin huolena oikeaoppisuuden puolesta. Tämä tulee huomioida markkinointiviestinnässä, jotta termistö ei synnytä markkinoilla brändihaittaa. The thesis was conducted as a market survey to explore the interest in an online service promoting spiritual well-being in everyday life within the Finnish market. The research examined the author's business idea to complement the services of churches and retreat centres with a wellness service targeting everyday life. The research explored business opportunities as well as the attitudes of Christian markets towards money and online spiritual guidance.
The market research was conducted in three parts: benchmarking, analysis of existing research data and a quantitative survey. Benchmarking focused on international competitors and providers of mindfulness coaching. Based on the results, an MVP product was developed, and input was gathered for a quantitative survey to test the identified ideas within the Finnish context. The survey was conducted as an open online questionnaire. The number of responses (n=148) was sufficient to analyse the sample comprehensively. The final conclusions of the market study were derived from the results of the research phases.
The market research indicated that there is a potential market for an online service promoting spiritual well-being. A challenge for profitable business within Christian markets is the culture of expecting services without charge, which became evident in the research. This is worth considering, especially when thinking about revenue and financing models for the business. The research also revealed the prejudice within Christian markets against unfamiliar terminology, which came out in strong positions in favour of orthodoxy. This should be considered in marketing communication terminology to avoid any brand disadvantage in the market.
Markkinatutkimus toteutettiin kolmessa osassa: benchmarking, aiemman tutkimustiedon analysointi ja määrällinen kyselytutkimus. Benchmarking kohdistui kuuteen kansainväliseen kilpailijaan sekä kolmeen mindfulness-verkkovalmennukseen. Analyyseissa vertailtiin erilaisia toteutus- ja liiketoimintamalleja. Aiempaa tutkimustietoa koottiin suomalaisten arkiuskonnollisuudesta sekä digitaalisen median ja päätelaitteiden käytöstä. Tulosten perusteella laadittiin MVP-tuote ja syöte määrälliseen kyselytutkimukseen, jolla testattiin ideat suomalaisessa kontekstissa. Kyselytutkimus toteutettiin avoimena verkkokyselynä. Vastausten määrä (n=148) riitti otoksen analysoimiseksi kokonaistasolla. Lopuksi tutkimusvaiheiden tuloksista johdettiin markkinatutkimuksen lopulliset johtopäätökset.
Markkinatutkimus osoitti, että liiketoiminnalle on olemassa kohdemarkkina, jolla avointa kilpailua ei juuri esiinny. Kannattavuuden haaste kristillisillä markkinoilla on maksuttomuuden kulttuuri, mikä tuli esiin kyselytutkimuksessa. Tämä kannattaa huomioida jatkossa etenkin liiketoiminnan ansainta- ja rahoitusmallia mietittäessä. Tutkimus paljasti myös kristillisten markkinoiden ennakkoluulon vierasta käsitteistöä kohtaan, mikä tuli esiin huolena oikeaoppisuuden puolesta. Tämä tulee huomioida markkinointiviestinnässä, jotta termistö ei synnytä markkinoilla brändihaittaa.
The market research was conducted in three parts: benchmarking, analysis of existing research data and a quantitative survey. Benchmarking focused on international competitors and providers of mindfulness coaching. Based on the results, an MVP product was developed, and input was gathered for a quantitative survey to test the identified ideas within the Finnish context. The survey was conducted as an open online questionnaire. The number of responses (n=148) was sufficient to analyse the sample comprehensively. The final conclusions of the market study were derived from the results of the research phases.
The market research indicated that there is a potential market for an online service promoting spiritual well-being. A challenge for profitable business within Christian markets is the culture of expecting services without charge, which became evident in the research. This is worth considering, especially when thinking about revenue and financing models for the business. The research also revealed the prejudice within Christian markets against unfamiliar terminology, which came out in strong positions in favour of orthodoxy. This should be considered in marketing communication terminology to avoid any brand disadvantage in the market.