Menetelmä sosiaalialan ammattilaisille asiakkaan mielen hyvinvoinnin tukemiseen: kehittämistyönä kulttuurihyvinvointia ja itsemyötätuntoa vahvistava Myötätuulessa-lautapeli
Kalliainen, Tuuli; Kurkinen, Meiju (2023)
Kalliainen, Tuuli
Kurkinen, Meiju
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092426245
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tehtiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää menetelmä, joka vahvistaa sosiaalialan ammattilaisten valmiuksia tukea asiakkaan mielen hyvinvointia. Opinnäytetyössä lähestyimme mielen hyvinvoinnin tukemista kulttuurihyvinvoinnin ja itsemyötätuntotaitojen näkökulmasta. Kehittämämme menetelmän ensisijaisena kohderyhmänä ovat työntekijät, jotka työskentelevät psyykkisesti kuormittuneiden aikuisten parissa.
Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä Hyvän mielen talo ry:n Lautta – luova lähtö hyvään mieleen -hankkeen kanssa. Kehittämistyön lähtökohtia olivat mielen hyvinvoinnin tukeminen ja kulttuurihyvinvoinnin vahvistaminen. Lyhyen aikavälin tavoitteenamme oli kehittää lautapelimuotoinen menetelmä yhteistyötahon käyttöön asiakkaiden kulttuurihyvinvoinnin ja itsemyötätuntotaitojen vahvistamiseksi. Lautapelin mekaniikka, harjoitukset ja ohjeet pohjautuivat tietoperustaan. Varsinainen tietoperusta rakentui itsemyötätunnon käsitteestä ja sen lähikäsitteistä. Pelimekaniikkaa perustelimme sosiaalipedagogisesti ja kirjallisuusterapeuttisesti orientoituneella tausta-ajatuksella.
Pidimme lautapelin kehittämisprosessin aikana lokikirjaa, jota hyödynsimme kuvatessamme kehittämisprosessin menetelmineen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi Myötätuulessa-lautapeli. Myötätuulessa-lautapeliin sisältyy pelilauta, Harjoitusvihkonen ja Ohjekirjanen. Pitkän aikavälin tavoitteenamme oli julkaista lautapeli digitaalisesti kaikkien saataville, jotta sitä voisi yhteistyötahomme lisäksi hyödyntää laajemmin myös muut sosiaalialan ammattilaiset ja aiheesta kiinnostuneet henkilöt.
Saadun palautteen perusteella itsemyötätuntotaitoja vahvistavalle lautapelille on tarve sosiaalialan kentällä. Palautteen mukaan pelaajan ja ohjaajan välille avautui hetkeksi uudenlainen arkisesta poikkeava vuorovaikuttamisen väylä molempien eläytyessä pelin rooleihin. Pelin avulla voi saada uudenlaista perspektiiviä huoliinsa ja se mahdollistaa itsemyötätunnon käsitteen tutkailun monialaisesti. Peli on sovellettavissa eri kohderyhmille ja moniin sosiaalialan ympäristöihin. Jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat. Pelin yhteyteen voisi tuoda lisää kokemuksellisia ja elämyksellisiä elementtejä esimerkiksi aistihetkien kautta, tai toteuttamalla pelihetken luonnossa. Peli kehitettiin ensi sijassa pelattavaksi pelin ohjaajan ja pelaajan kesken, mutta peli soveltuisi myös pienille ryhmille tai itsenäisesti pelattavaksi. Pelistä voisi tehdä myös täysin digitaalisessa ympäristössä pelattavan version. Our thesis focused on developing a method that empowers social professionals to support their clients' mental well-being. We approached this from the perspective of creative well-being and self-compassion skills. Our primary target group was employees who work with mentally burdened adults.
We collaborated with Cheerful House's Lautta project, which aims to promote creative well-being and support mental health. Our short-term goal was to create a board game that could be used to strengthen the creative well-being and self-compassion skills of clients. The game mechanics, exercises, and instructions were based on theory and centered around the concept of self-compassion. We drew on social-pedagogical and literary therapeutic concepts to underpin the game mechanics.
Throughout the development process, we kept a logbook documenting our progress. The result of our work was the Myötätuulessa board game, which includes a game board, exercise book, and instruction manual. Our long-term goal is to publish the game digitally so that it can be used by social professionals and anyone interested in promoting mental well-being.
Feedback on the game has been positive, with many noting the benefits of exploring self-compassion in a multidisciplinary way. The game is versatile and suitable for use in various social environments. We believe there is room for further development, including incorporating more experiential elements such as sensory components and nature-based activities. Although designed for one-on-one play, the game is suitable for small groups or independent play and could be adapted for digital play.
Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä Hyvän mielen talo ry:n Lautta – luova lähtö hyvään mieleen -hankkeen kanssa. Kehittämistyön lähtökohtia olivat mielen hyvinvoinnin tukeminen ja kulttuurihyvinvoinnin vahvistaminen. Lyhyen aikavälin tavoitteenamme oli kehittää lautapelimuotoinen menetelmä yhteistyötahon käyttöön asiakkaiden kulttuurihyvinvoinnin ja itsemyötätuntotaitojen vahvistamiseksi. Lautapelin mekaniikka, harjoitukset ja ohjeet pohjautuivat tietoperustaan. Varsinainen tietoperusta rakentui itsemyötätunnon käsitteestä ja sen lähikäsitteistä. Pelimekaniikkaa perustelimme sosiaalipedagogisesti ja kirjallisuusterapeuttisesti orientoituneella tausta-ajatuksella.
Pidimme lautapelin kehittämisprosessin aikana lokikirjaa, jota hyödynsimme kuvatessamme kehittämisprosessin menetelmineen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi Myötätuulessa-lautapeli. Myötätuulessa-lautapeliin sisältyy pelilauta, Harjoitusvihkonen ja Ohjekirjanen. Pitkän aikavälin tavoitteenamme oli julkaista lautapeli digitaalisesti kaikkien saataville, jotta sitä voisi yhteistyötahomme lisäksi hyödyntää laajemmin myös muut sosiaalialan ammattilaiset ja aiheesta kiinnostuneet henkilöt.
Saadun palautteen perusteella itsemyötätuntotaitoja vahvistavalle lautapelille on tarve sosiaalialan kentällä. Palautteen mukaan pelaajan ja ohjaajan välille avautui hetkeksi uudenlainen arkisesta poikkeava vuorovaikuttamisen väylä molempien eläytyessä pelin rooleihin. Pelin avulla voi saada uudenlaista perspektiiviä huoliinsa ja se mahdollistaa itsemyötätunnon käsitteen tutkailun monialaisesti. Peli on sovellettavissa eri kohderyhmille ja moniin sosiaalialan ympäristöihin. Jatkokehittämismahdollisuudet ovat laajat. Pelin yhteyteen voisi tuoda lisää kokemuksellisia ja elämyksellisiä elementtejä esimerkiksi aistihetkien kautta, tai toteuttamalla pelihetken luonnossa. Peli kehitettiin ensi sijassa pelattavaksi pelin ohjaajan ja pelaajan kesken, mutta peli soveltuisi myös pienille ryhmille tai itsenäisesti pelattavaksi. Pelistä voisi tehdä myös täysin digitaalisessa ympäristössä pelattavan version.
We collaborated with Cheerful House's Lautta project, which aims to promote creative well-being and support mental health. Our short-term goal was to create a board game that could be used to strengthen the creative well-being and self-compassion skills of clients. The game mechanics, exercises, and instructions were based on theory and centered around the concept of self-compassion. We drew on social-pedagogical and literary therapeutic concepts to underpin the game mechanics.
Throughout the development process, we kept a logbook documenting our progress. The result of our work was the Myötätuulessa board game, which includes a game board, exercise book, and instruction manual. Our long-term goal is to publish the game digitally so that it can be used by social professionals and anyone interested in promoting mental well-being.
Feedback on the game has been positive, with many noting the benefits of exploring self-compassion in a multidisciplinary way. The game is versatile and suitable for use in various social environments. We believe there is room for further development, including incorporating more experiential elements such as sensory components and nature-based activities. Although designed for one-on-one play, the game is suitable for small groups or independent play and could be adapted for digital play.