Z-sukupolven edustajien kokemuksia työmotivaatiosta
Väisänen, Peppi (2023)
Väisänen, Peppi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita Z-sukupolven edustajat kokevat merkityksellisiksi työmotivaationsa ylläpitämisessä ja millaisia kokemuksia Z-sukupolven edustajilla on työmotivaatiosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota kehittämisehdotuksia, joita yritykset voivat hyödyntää Z-sukupolven edustajien motivoinnissa. Opinnäytetyö pyrki löytämään vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. ”Mitä asioita Z-sukupolven edustajat kokevat merkityksellisiksi heidän työmotivaationsa ylläpitämisessä?” ja 2. ”Millaisia kokemuksia Z-sukupolven edustajilla on työmotivaatiosta?”.
Opinnäytetyö muodostui tietoperustasta, teemahaastatteluista, tulosten esittelystä sekä kehittämisehdotuksista. Tietoperustassa perehdyttiin Z-sukupolven edustajien ominaispiirteisiin, motivaation syntytapoihin ja työmotivaation lähteisiin. Motivaatiota tarkasteltiin opinnäytetyössä rajatun Z-sukupolven näkökulmasta.
Selvitysosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastattelu valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska sen avulla voidaan säädellä aineiston keruuta muun muassa muotoilemalla ja tarkentamalla apukysymyksiä haastatteluiden edetessä. Teemahaastattelun avulla on mahdollista saada myös laajoja ja monipuolisia vastauksia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluiden muodossa. Haastatteluihin valittiin seitsemän Z-sukupolven edustajaa, jotka olivat työsuhteessa. Tulosten analyysissä hyödynnettiin teemoittelua analyysimenetelmänä.
Tulokset osoittivat, että Z-sukupolven edustajat kokivat työmotivaation kannalta merkityksellisiksi asioiksi toimivan palkitsemismallin, yrityksen arvojen yhteensopivuuden omien arvojen kanssa ja avoimen johtamiskulttuurin. Haastatteluissa tuli esille muun muassa kulttuurietujen, tasa-arvon ja etätyömahdollisuuden tärkeys. Kehittämisehdotuksissa yrityksiä suositeltiin opinnäytetyön perusteella keskittymään esimerkiksi palkitsemisen monipuolisuuteen, arvojen noudattamiseen ja teknologian hyödyntämiseen.
Opinnäytetyö muodostui tietoperustasta, teemahaastatteluista, tulosten esittelystä sekä kehittämisehdotuksista. Tietoperustassa perehdyttiin Z-sukupolven edustajien ominaispiirteisiin, motivaation syntytapoihin ja työmotivaation lähteisiin. Motivaatiota tarkasteltiin opinnäytetyössä rajatun Z-sukupolven näkökulmasta.
Selvitysosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastattelu valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska sen avulla voidaan säädellä aineiston keruuta muun muassa muotoilemalla ja tarkentamalla apukysymyksiä haastatteluiden edetessä. Teemahaastattelun avulla on mahdollista saada myös laajoja ja monipuolisia vastauksia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluiden muodossa. Haastatteluihin valittiin seitsemän Z-sukupolven edustajaa, jotka olivat työsuhteessa. Tulosten analyysissä hyödynnettiin teemoittelua analyysimenetelmänä.
Tulokset osoittivat, että Z-sukupolven edustajat kokivat työmotivaation kannalta merkityksellisiksi asioiksi toimivan palkitsemismallin, yrityksen arvojen yhteensopivuuden omien arvojen kanssa ja avoimen johtamiskulttuurin. Haastatteluissa tuli esille muun muassa kulttuurietujen, tasa-arvon ja etätyömahdollisuuden tärkeys. Kehittämisehdotuksissa yrityksiä suositeltiin opinnäytetyön perusteella keskittymään esimerkiksi palkitsemisen monipuolisuuteen, arvojen noudattamiseen ja teknologian hyödyntämiseen.